چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر یک دوره فعالیت اسپارک بر سطح هورمون رشد و مهارت حرکتی پسران 7-4 ساله دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از مهدهای کودک مناطق 2 و 5 شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمودنیها بهطور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد=10 نفر) و تجربی (تعداد=10 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 24 جلسه فعالیت اسپارک را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت فعالیتهای روزمره خود را انجام دادند. بهمنظور سنجش میزان هورمون رشد نمونهگیری خونی از آزمودنیها قبل و بعد از مداخله صورت گرفت. از آزمون برونینکز- اوزرتسکی برای ارزیابی تبحر حرکتی استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری تی زوجی و کوواریانس در سطح معناداری 05/ 0> P انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین گروههای کنترل و تجربی در امتیاز مهارت حرکتی درشت و ظریف تفاوت معناداری وجود دارد که در گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بود (001/ 0 =P ). تفاوت معناداری در سطح هورمون رشد بین دو گروه مشاهده نشد (399/ 0 =P ). براساس نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که یک دوره فعالیت اسپارک میتواند نقش موثری بر بهبود مهارت حرکتی ایفا کند و این بهبود با سطح هورمون رشد ارتباطی ندارد.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد، گروه تربيت بدنی، دانشگاه پيامنور، تهران، ايران چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت اسپارک بر سطح هورمون رشد و مهارت حرکتی پسران 7-4 سالۀ دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود.
نتایج مطالعهای در همین زمینه نشان داد که در کودکان با کمبود آیدیوپاتیک هورمون رشد) IGHD(، درمان با هورمون رشد، سبب بهبود مهارتهای دستکاری Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Rosa Neto Pan Cho شد )13(.
نتايج آزمون اثرات بين آزمودنیها )نتايج تحليل کوواريانس بين دو گروه مستقل در متغير وابسته( {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} * سطح معناداری > 05/0 با توجه به نتایج جدول 3، با در نظر گرفتن نمرات پیشآزمون بهعنوان متغیر کمکی، مقدار F بین آزمودنیها در خردهآزمون مهارتهای حرکتی درشت )سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوسویه ،قدرت( و 3 خردهآزمون مهارتهای حرکتی ظریف )هماهنگی اندام فوقانی، سرعت پاسخ، کنترل بینایی حرکتی، سرعت و چالاکی اندام فوقانی( بهترتیب برابر با 028/20، 177/375، 056/710،308/212،33/104، 706/369، 322/173 و 551/146 است که نشان میدهد تفاوت بین خردهآزمونهای تبحر حرکتی درشت و ظریف کودکان ADHD در دو گروه تجربی و کنترل در سطح 05/0 بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره فعالیت اسپارک بر سطح هورمون رشد و مهارت حرکتی در کودکان پسر 7-4 سالۀ دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود.
یافتههای این تحقیق نشان داد که یک دوره فعالیت اسپارک بر سطح هورمون رشد کودکان پسر 7-4 سالۀ دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تأثیر معناداری نداشت، اما موجب بهبود امتیاز مهارت حرکتی درشت و ظریف در این کودکان شد.