چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش، نقش واسطهای مسئولیتپذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود کارآمدی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 96- 95 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. نمونهای با حجم 235 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب از بین هر یک از دانشکدهها شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامهی خود کارآمدی، پرسشنامهی مقیاس سنجش مسئولیتپذیری کالیفرنیا و مقیاس سنجش خانواده که پس از محاسبهی روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان دهندهی این موارد بود: 1- خود کارآمدی تحصیلی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار خانوادهی دانشجویان میباشد؛ 2- خود کارآمدی تحصیلی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار مسئولیت پذیری میباشد؛ 3- مسئولیتپذیری با کنترل خود کارآمدی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار عملکرد خانوادهی دانشجویان میباشد؛ 4- مسئولیتپذیری نقش واسطهای در ارتباط بین خود کارآمدی و عملکرد خانوادهی دانشجویان دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا با توجه به مسائل یاد شده در این راستا، سؤالات زیر مطرح میگردند: ١- آیا عملکرد خانواده ، خودکارآمدی دانشجویان را پیش بینی میکند؟ ٢- آیا عملکرد خانواده ، یادگیری خود تنظیم دانشجویان را پیش بینی میکند؟ ٣- آیا مسئولیت پذیری با کنترل عملکرد خانواده ، خودکارآمدی دانشجویان را پیش بینی میکند؟ ٤- آیا مسئولیت پذیری نقش واسطه ای در ارتباط بین عملکرد خانواده و خودکارآمدی دانشجویان دارد؟ مدل مفهومی پژوهش در شکل (١) نشان داده شده است : (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١- مدل مفهومی پژوهش 1 Real self-efficacy در این مدل ، عملکرد خانواده به عنوان متغیر مستقل پنهان ١(برون زا) دارای متغیرهای آشکار٢نقش ها، حل مشکل و ابراز عواطف ، متغیر مسئولیت پذیری به عنوان متغیر واسطه ای و خودکارآمدی به عنوان متغیر وابسته پنهان ٣(درون زا) دارای متغیرهای آشکار میل به آغازگری رفتار، میل به ادامه ی تلاش برای تکمیل رفتار و مقاومت در برابر موانع میباشد.
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ٤- پیش بینی خودکارآمدی بر اساس عملکرد خانواده با کنترل مسئولیت پذیری ٤- آیا مسئولیت پذیری نقش واسطه ای در ارتباط بین عملکرد خانواده و خودکارآمدی دارد؟ با بررسی و مقایسه ی میزان ضرایب رگرسیون ابعاد عملکرد خانواده در مرحله ی اول و مرحله ی سوم مشخص گردید که ضریب رگرسیون بعد ابراز عواطف از متغیر عملکرد خانواده در ارتباط با بعد میل به آغازگری رفتار از متغیر خودکارآمدی از ٠/٨٥ به ٠/٧٧ ، در ارتباط با بعد میل به ادامه ی تلاش برای تکمیل رفتار از بعد خودکارآمدی از ٠/٧٩ به ٠/٦٩ و در ارتباط با بعد مقاومت در برابر موانع از ٠/٣٠ به ٠/٠٧ کاهش یافته است .