چکیده:
هدف این مطالعه، تعیین سطح و نگرش دینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیم سال دوم تحصیلی 95-1394 بر حسب، جنسیت، سن، تأهل، مقطع و دانشکده است. در این طرح، نگرش دینی دانشجویان بر پایه مدل گلاک و استارک (1965) و در چهار بعد (مؤلفه) اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی مورد سنجه قرار گرفته است. در این پژوهش، از روش مطالعه میدانی از نوع توصیفی استفاده شده و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بودهاند که با توجه به روش نمونه گیری طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران 307 نفر به عنوان نمونه مشارکت کردند. به منظور گردآوری اطلاعات، از پرسشنامهای مشتمل بر 22 سؤال که روایی و پایایی آن تأیید شده و نمرات نگرشی و بر اساس 0 تا 4 تنظیم شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آنست که میانگین نمره نگرش دینی در بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی بترتیب برابر با 4/17، 2/19، 6/15، 6/11 است. همچنین یافتهها نشان میدهد که اختلاف معناداری بین سطح نگرش دانشجویان دختر و پسر وجود دارد. ضمن آنکه بین میانگین سطح دینداری دانشجویان بر اساس وضعیت تأهل، مقطع، سن و دانشکده نیز اختلاف معنادار است. میزان نمرات کل دانشجویان از نگرش مثبت آن ها (میانگین 8/63) نسبت به مسائل متنوع دینی حکایت دارد.
خلاصه ماشینی:
رابطه بین سن پاسخگویان و گرایش دینی برای بررسی تفاوت میانگین گرایش دینی دانشجویان در گروههای سنی مختلف ، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است .
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری در میانگین دینداری دانشجویان بر حسب گروههای سنی آن ها وجود دارد.
رابطه بین دانشکده پاسخگویان و گرایش دینی برای بررسی تفاوت میانگین گرایش دینی دانشجویان در دانشکدههای مختلف ، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است .
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری در میانگین دینداری دانشجویان بر حسب دانشکدههای آنها وجود دارد.
رابطه بین مقطع تحصیلی پاسخگویان و گرایش دینی برای بررسی تفاوت میانگین گرایش دینی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف ، از آزمـون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است .
نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد کـه از لحـاظ آماری تفاوت معناداری در میانگین دینداری دانشجویان بر حسب مقطع تحصـیلی آنهـا وجـود دارد.
)نمودار (٣) نتایج آزمون اف تفاوت میانگین گرایش دینی بر حسب مقاطع تحصیلی نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش دینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بود.
بررسی رابطه میزان دینداری و مولفه های آن با دانشـکده تحصـیلی نشـان داد کـه اخـتلاف میانگین نمرات دانشجویان در تمام ابعاد دینی در دانشکدههای مختلف ، معنـی دار بـوده اسـت .
"A study of Religious Attitude and Mental Health in Students of Mazandaran University of Medical Sciences".
"Religious Attitude of Students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2006-2007.