چکیده:
از عصر نزول تا به امروز، قرآن کریم دارای جذابیت و گیرایی منجصر به فردی بوده است؛ تاریخ اثبات کرده است که این جذابیت منحصر به فرهنگ، قومیت یا دوره زمانی مشخصی نیست. یکی از مهمترین دلایل جذب مخاطب به قرآن کریم، مربوط به عنصر «پیام» (هم در بعد شکل و بعد محتوا) است. سوال اصلی مقاله این است که مهمترین ویژگیهای جذابیت بخش شکل و محتوای پیام قرآنی از منظر خود قرآن کریم چیست؟ برای پاسخ به این پرسش نیز، از روش تفسیر موضوعی استفاده شده است. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که فصاحت، بلاغت، موسیقی پذیری، ساختار هندسی و نظم معنایی را میتوان به عنوان مهمترین دلایل جذابیت شکل پیام قرآنی در نظر گرفت. در حوزه محتوایی نیز میتوان به مواردی مثل: انطباق با فطرت، حق بودن، توجه به نیازهای مخاطبان، عمومیت و گستره دعوت، رعایت حرمت و کرامت مخاطبان، عدم وجود نفع برای فرستنده، سماحت و سهولت، پیراستگی از اختلاف و تناقض و... اشاره کرد.
From the age of decline to the present day, the Holy Qur'an has had a certain attraction and attraction. History has proven that this attraction is not limited to a specific culture, ethnicity or period of time. One of the most important reasons for attracting the audience to the Holy Qur'an is related to the element of "message" (both in dimensional dimension and content dimension). The main question of the article is that the most important features of the charm of the form of the Qur'anic message and the content of the Holy Qur'an itself? To answer this question, thematic interpretation method has also been used. The result of this research shows that eloquence, rhetoric, musicality, geometric structure and semantic order can be considered as the most important reasons for the attractiveness of the form of the Qur'anic message. In the domain of content, there are also such things as: adaptation to nature, right, attention to the needs of the audience, the general and scope of the invitation, respect for the dignity and dignity of the audience, the lack of benefit to the sender, care and ease, the elimination of conflict and contradiction and ... Cited.