چکیده:
هدف این پژوهش، مقایسه ذهن آگاهی در ورزشکاران برتر و غیربرتر می باشد. روش تحقیق علی مقایسه ای بوده و در این تحقیق 112ورزشکار پسر و دختر با میانگین سنی 23.06 مورد مصاحبه و پرسش قرار گرفتند و سوالات جمعیت شناسی و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی شامل 39 سوال پنج وجهی لیکرت را تکمیل نمودند، این پرسشنامه خود گزارشی برای ارزیابی مهارت های ذهن آگاهی است که دارای اعتبار و پایایی خوبی می باشد. داده های حاصل از تحقیق با تحلیل آمار استنباطی، با استفاده از مدل نرمال t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده در پژوهش نشان می دهد که بین ورزشکاران برتر و غیربرتر در مولفه های توصیف، مشاهده، عملکرد آگاهانه و عدم قضاوت تفاوت معنادار وجود دارد، بنحویکه ورزشکاران برتر از نمره ذهن آگاهی بالاتری برخودارند. با توجه به نتایج بدست آمده ذهن آگاهی و زیر مولفه های آن که در زمینه های بسیاری درحیطه استرس، سلامت روان و توانمندی فردی توام با کارکرد مثبت بوده است در حوزه روان شناسی ورزش و در موفقیت ورزشکاران موثر بوده فلذا بدین ترتیب برای موفقیت بیشتر می توان از شیوه های آموزش ذهن آگاهی ورزشی استفاده نمود.
The purpose of this study was to compare selected Mindful skills in Iranian athletes. The athlete's sample included 112 athletes with 23.6 average. The FFMQ has been shown to have strong psychometric characteristics, including adequate to excellent internal consistencies for all five facets (Cronbach's alpha ranging from 0.72 to 0.92) as well as good construct validity (2). Cronbach's alpha for the current sample was also good ranging from 0.71 for Non-reactivity to 0.85 for the Observe facet; alpha for the 39 items of FFMQ was 0.76, whereas it slightly increased to 0.77 after adding the 40 the item of breath-awareness. The T-test revealed a significant difference between elite and Nonelite athletes in 4 factors (.80 Percent), (Observe, Describe, Act with Awareness, Non-judging of inner experience), and it is not a significant difference in Non-reactivity to emotional knowledge and mindful state. However, Elite was better than Non-Elite in all categories of aware. According to the results of this study, it is recommended that Successfully athletes.
خلاصه ماشینی:
The T-test هاي توصيف ، مشاهده ، عملکرد آگاهانه و عدم قضاوت تفاوت معنادار وجود revealed a significant difference between elite and دارد، بنحويکه ورزشکاران برتر از نمره ذهن آگاهي بالاتري برخودارند.
80 Percent), (Observe, Describe, Act with Awareness, Non-توجه به نتايج بدست آمده ذهن آگاهي و زير مولفه هاي آن که در زمينه judging of inner experience), and it is not a هاي بسياري درحيطه استرس ، سلامت روان و توانمندي فردي توام با significant difference in Non-reactivity to کارکرد مثبت بوده است در حوزه روان شناسي ورزش و در موفقيت emotional knowledge and mindful state.
آگاهي ، ورزشکار، برتر، غير برتر، روانشناسي ورزش ، واژگان کليدي : ذهن Key words: Mindfulness, Athletes, Elite, Non- موفقيت Elite,Sport psychology, Successful.
حال سوال اين پژوهش عبارت است از اين که ، آيا در بين ورزشکاران برتر در مقايسه با غيربرتر در مولفه هاي ذهن آگاهي در کسب موفقيت تفاوت وجود دارد؟ واين تفاوت به چه ترتيبي مي باشد؟ روش روش تحقيق حاضر علي مقايسه اي با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه با توصيف و استنباط داده ها است .
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تفاوت احتمالي بين ويژگي هاي ذهن آگاهي ورزشکاران برتر و غيربرتر است ، نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که در ويژگيهاي مشاهده ، توصيف ، عملکرد آگاهانه و عدم قضاوت با اطمينان ٩٥درصد تفاوت معنادار است .