چکیده:
هدف از انجام این تحقیق تعیین تاثیر فراوانی خودگفتاری انگیزشی بر یادگیری سرویس والیبال می باشد. روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با طرح پیش آزمون پس آزمون صورت گرفت. 30 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان سمیرم بهصورت نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه 10 نفره (خود گفتاری با یک تکرار، خود گفتاری با سه تکرار و گروه کنترل) قرار گرفتند. ابتدا پیشآزمون سرویس والیبال ایفرد انجام شد. مرحله اکتساب در طی 3 جلسه متوالی صورت گرفت. در هر جلسه 3 بلوک 10 کوششی تمرین شد. گروه خود گفتاری یک تکرار، قبل از هر ضربه یکمرتبه از واژه انگیزشی من میتوانم به بهترین نقطه، توپ را بفرستم استفاده کرد. گروه سه تکرار، همین واژهها را سه مرتبه قبل از هر ضربه تکرار کرد. گروه کنترل از هیچ عبارتی استفاده نکرد. بعد از پایان مرحله اکتساب، پسآزمون و 48 ساعت بعد آزمون یادداری گرفته شد. از تحلیل واریانس جهت تحلیل دادهها استفاده شد. سطح معناداری 05/0>P در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد بین خودگفتاری یک تکرار با گروه خودگفتاری سه تکرار و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. امتیاز خودگفتاری با یک تکرار بهطور معناداری بالاتر از گروه سه تکرار و گروه کنترل می باشد. همچنین خودگفتاری با سه تکرار اثر منفی بر سرویس والیبال دارد. دریک نتیجه گیری کلی می توان گفت که خودگفتاری انگیزشی با یک تکرار موجب بهبود سرویس والیبال می شود اما خودگفتاری انگیزشی با سه تکرار تاثیر منفی بر عملکرد سرویس والیبال دارد.
The purpose of this study was investigate effect of the frequency of motivational self-talk on volleyball learning. The method of this study is semi-experimental, which was carried out with pre-test-post-test design. Thirty high school students from Semirom were selected by purposeful sampling and categorized into three groups of 10 people (self-talk with one repetition, self- talk with three replications and control group). At first, was taken a pre-test of the volleyball service Acquisition step took place in 3 consecutive sessions. In each session, 3 blocks of 10 attempts were practiced. The group itself spoke a repeat, before every single blow to my motivational word I could use the best point to send the ball. The group of three replicates repeated the same words three times before each shot. The control group did not use any words. After the end of the acquisition, the test was taken and 48 hours later the test was taken. Analysis of variance was used to analyze the data. The significance level of P <0.05 was considered. The results showed a significant difference between the self-talk one repetition with self-talk group of three replications and the control group. Self-talk score with one repetition was significantly higher than the group of three replicates and control group. Also, self-talk with three repetitions has negative effect on volleyball service. In a general conclusion, motivational self-talk with a repetition improves the volleyball service, but motivational self-talk with three repetitions has a negative effect on the performance of the volleyball service.
خلاصه ماشینی:
A. Department of motor behavior, university of کارشناسي ارشد، گروه رفتار حرکتي، دانشگاه فرهنگيان Farhangian دکتر شهاب پروين پور Dr. SKaKab ParvLnpour Associate Professor, Department of motor behavior, استاديار گروه رفتار حرکتي، دانشگاه خوارزمي university of Kharazmi آرزو عادلي فر Dr. ArHzou AdHlLIar PhD, Department of sport physiology, university of دکتري، گروه فيزيولوژي ورزشي، دانشگاه فرهنگيان Farhangian چکيده Abstract The purpose of this study was investigate effect of the هدف از انجام اين تحقيق تعيين تأثير فراواني خودگفتاري انگيزشي بر frequency of motivational self-talk on volleyball يادگيري سرويس واليبال ميباشد.
با توجه به نتايج متناقض در حيطه برتري تحقيقات خودگفتاري آموزشي و انگيزشي و تناقضات موجود در رابطه با فراواني و تکرار خودگفتاري و نيز محدوديت تحقيق در رابطه با بکارگيري قشر نوجوانان به عنوان آزمودني، هدف از انجام اين تحقيق بررسي تأثير فراواني و تکرار خود گفتاري انگيزشي با يک تکرار و سه تکرار بر عملکرد و يادگيري سرويس واليبال در دانش آموزان نوجوان مقطع مقطع متوسطه ميباشد.
ديگر نتايج تحقيق حاضر نشان داد که خودگفتاري انگيزشي با سه تکرار بر عملکرد سرويس واليبال تأثير منفي دارد.
اين قسمت از نتايج تحقيق با يافته هاي دانا و همکاران (٢٠١٦) که در تحقيق خود نشان دادند که خودگفتاري با تناوب سه تکرار بر عملکرد پرتاب دارت تأثير منفي دارد و نيز يافته هاي گوداس و همکاران (٢٠٠٦) و پالمر (١٩٩٢) که همگي در تحقيقات خود بدين نتيجه رسيدند که خودگفتاري بر بهبود اجرا و يادگيري مهارت هاي مختلف ورزشي تأثيري ندارد در يک راستا ميباشد.