چکیده:
مداخلات مدرسه محور به دنبال شناسایی و اعمال تغییرات موثر بر عوامل مهم فرایندهای کلاسی است که رشد تحصیلی و اجتماعی-هیجانی دانشآموزان را پیشبینی میکند. یکی از این عوامل موثر در بهبود و ارتقای تعاملات کلاسی و کیفیت کلاس، یادگیری اجتماعی-هیجانی است. یادگیری اجتماعی-هیجانی فرایندی است که به یکپارچهسازی تفکر، احساس و رفتار به منظور آگاهی از خود و دیگران، تصمیمگیریهای مسئولانه و مدیریت رفتارهای خود و دیگران اشاره دارد. برنامههای مداخلهای یادگیری اجتماعی-هیجانی برای تسهیل این فرایند به شیوههای نظاممند و جامع در مدارس طراحی میشوند. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، مشخصههای یادگیری اجتماعی-هیجانی و برنامههای مداخلهای یادگیری اجتماعی-هیجانی مدارس و به ویژه فعالیتهای کازل شناسایی و معرفی شد که برای ارتقای سلامت روان در کودکان و نوجوانان بر اساس یادگیری اجتماعی-هیجانی، دستورالعملها و برنامههایی را با رویکردهای دقیق تدوین کرده است. ویژگی این رویکردها، یکپارچهسازی و ادغام مهارتهای یادگیری اجتماعی-هیجانی با سوادآموزی و تمرینهای مرتبط با کلاس و مدرسه است. در میان بسیاری از رویکردها، به راهبردهای ارتقای تفکر جایگزین، کلاسهای پاسخگو، تشخیص، فهم، طبقهبندی، ابراز و نظمدهی هیجان، جامعه مراقبتی مدرسه، تصمیمگیری، دومین گام، خواندن، نوشتن، احترام و حل تعارض، تصمیمگیری اجتماعی/حل مسایل اجتماعی و والدگری هوش هیجانی پرداخته شد. یافتههای این پژوهش ضمن ارایه مدلهای مداخلهای متعدد برای مدارس و مشارکت خانوادهها، نشان داد زمانی که مدارس نقش اساسی مهارتهای اجتماعی و هیجانی را در یادگیری و زندگی موفق روشن میسازند و برنامههای جامع، هماهنگ و دقیق را اجرا میکنند، احتمالا بر شایستگیهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور مثبت تاثیرگذار خواهند بود. نتایج این مطالعه میتواند به عنوان راهنمایی برای برنامهریزان درسی و مدارس مطرح گردد تا در تصمیمگیریهای ارتقای جو کلاس اهمیت بیشتری به شناسایی عوامل اجتماعی و هیجانی کلاسها و تقویت آنها از طریق برنامههای مداخلهای دهند.
The School-based interventions seek to identify and administrate the affecting changes on important factors of classroom processes that predict student’s academic and social-emotional development. One of the affecting factors contributing to the improvement of the classroom quality and interactions is social-emotional learning. Social-emotional learning processes for integrating of thought, feeling and behavior is an awareness of self and others, responsible decisions and managing their behavior and others. Social-emotional learning intervention programs are designed as a systematic and comprehensive way in schools to facilitate this process. At this study, we specified the characteristics of social-emotional learning and introduced schools social-emotional learning interventions especially CASEL activities with the use of a descriptive-analytic method that CASEL detailed guidelines and developed programs with accurate approaches and based on social and emotional learning for improving mental health in children and adolescents. The features of these programs are the integration of social-emotional learning skills with literacy and practice education associated with class and school. Among many approaches to social and emotional learning, these are mentioned: Promoting Alternative Thinking Strategies, Responsive Classroom, Recognizing, Understanding, Labeling, Expressing, Regulating, The Caring School Community, MindUp, The Second Step Program, Reading, Writing, Respect & Resolution, Social Decision Making or Social Problem Solving & Emotionally Intelligent Parenting. The findings of this study, in addition to presenting various interventional models for schools and the participation of families, showed that when schools highlight the essential role of social and emotional skills in learning and successful life, and implement the comprehensive, coherent and accurate plans, will likely have a positive impact on students' social competence and academic performance. These findings can be used as a guide for curriculum designers and schools to give more importance to identify and strengthen the social and emotional classroom factors by intervention programs to improve classroom climate.
خلاصه ماشینی:
رويکردهاي تربيتي به يادگيري اجتماعي-هيجاني در مدارس Educational approaches to social-emotional learning in schools دکتر سارا ابراهيمي Dr. Sara Ebrahimi PhD in Educational Psychology, Shahid دکتري روان شناسي تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي Beheshti University چکيده Abstract The School-based interventions seek to identify and مداخلات مدرسه محور به دنبال شناسايي و اعمال تغييرات مؤثر بر عوامل administrate the affecting changes on important مهم فرايندهاي کلاسي است که رشد تحصيلي و اجتماعي-هيجاني دانش - factors of classroom processes that predict student’sacademic and social-emotional development.
Among many approaches to از رويکردها، به راهبردهاي ارتقاي تفکر جايگزين ، کلاس هاي پاسخ گو، social and emotional learning, these are mentioned: تشخيص ، فهم ، طبقه بندي، ابراز و نظم دهي هيجان ، جامعه مراقبتي Promoting Alternative Thinking Strategies, Responsive Classroom, Recognizing, Understanding, مدرسه ، تصميم گيري، دومين گام ، خواندن ، نوشتن ، احترام و حل تعارض ، Labeling, Expressing, Regulating, The Caring School تصميم گيري اجتماعي/حل مسايل اجتماعي و والدگري هوش هيجاني Community, MindUp, The Second Step Program, پرداخته شد.
The findings of this اساسي مهارت هاي اجتماعي و هيجاني را در يادگيري و زندگي موفق study, in addition to presenting various interventional models for schools and the participation of families, روشن ميسازند و برنامه هاي جامع ، هماهنگ و دقيق را اجرا ميکنند، showed that when schools highlight the essential role احتمالا بر شايستگيهاي اجتماعي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان به طور of social and emotional skills in learning and successful life, and implement the comprehensive, مثبت تأثيرگذار خواهند بود.
Payton, Weissberg, Durlak, Dy1mnicki, Taylor & Schellinger 1 .
Brock, Nishida, Chiong, Grimm & Rimm-Kaufman 3.
Oberle, Steward Lawlor, Abbott, Thomson, Oberlander & Diamond 1 .
Clarke, Morreale, Field, Hussein & Barry 2.