چکیده:
تحلیل روشمند شبکة اصطلاحات خویشاوندی بهکاررفته در زبانهای مختلف میتواند بستر مناسبی برای درک بهتر خصوصیات زبانی و نیز ویژگیهای اجتماعی و مردمشناختی جوامع زبانی فراهم آورد. پژوهش حاضر کوشیده است تا شبکة اصطلاحات خویشاوندی (سببی و نسبی) را در گویش کلهری ایوانغرب بررسی کند. در این راستا پس از توصیف کلّی اصطلاحات خویشاوندی در گویش مورد بحث، سعی شده است تا این اصطلاحات براساس تقسیمبندی کلاسیک ارائه شده ازسوی مرداک (۱۹۴۸) و نیز از نقطهنظر مفهوم انگیزشهای رقیب در زبانشناسی نقشگرا تحلیل و بررسی شود. درنهایت مشخّص شد که گویش کلهری ایوان ۲۷ اصطلاحِ نشاندهندة روابط نسبی و ۲۲ اصطلاح بیانگر روابط سببی دارد؛ افزون بر این تحلیل دادههای گونة ایوان در چارچوب معیارهای صرفی ارائهشده ازسوی مرداک نشان داد که گویش مورد مطالعه هجده اصطلاح خویشاوندی بنیادین، نوزده اصطلاح خویشاوندی اشتقاقی و دوازده اصطلاح خویشاوندی توصیفی دارد. در پایان به سه اصطلاح خویشاوندی خاص اشاره شده است که طیف گستردهای از روابط خویشاوندی را دربر میگیرند. افزون بر موارد پیشگفته، تحلیل دادههای گونة ایوان این نکنه را آشکار کرد که در بخش عظیمی از اصطلاحات خویشاوندیِ این گونة زبانی، تصویرگونگی، انگیزش غالب در صورتبندی این اصطلاحات بوده است.
Systematic study of the Kinship terms in the languages of the world can provide a unique opportunity for thorough analysis of both their linguistic features and mechanisms and also the internal architecture of the communities of their speakers. This paper seeks to present a detailed analysis of kinship terms in Kalhori (the variety spoken in the city of Eyvan and its neighborhood). The notion of competing motivations like iconicity and frequency of use along with Murdock’s (1948) standard classification of kinship terms constitute the core of the theoretical framework of the present paper. It is demonstrated that the Kalhori variety of Eyvan contains 27 and 22 terms for referring to consanguineous and affinal relations respectively. Moreover, the findings of the present study shows that Kalhori of Eyvan possesses18 elementary terms, 19 derivative terms, and 12 descriptive terms. Three special terms which can cover a large number of family relations in Kalhori are also discussed at the end of this paper.