چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازخورد خودکنترل بر یادگیری حرکتی، اعتماد به تعادل و خودکارآمدی سالمندان در یک تکلیف تعادلی بود. بیست نفر سالمندان (همگی زن و با میانگین سنی 7/62 سال)، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه بازخورد خودکنترل و گروه جفتشده تقسیم شدند. تکلیف شامل ایستادن بر روی صفحه دستگاه تعادل سنج پویا و تلاش برای حفظ پلتفرم به صورت افقی تا حد امکان، در هر کوشش30 ثانیهای بود. در مرحله اکتساب، 10کوشش30 ثانیهای انجام شد و 24 ساعت بعد، آزمون یادداری به صورت پنج کوشش 30 ثانیهای تکمیل شد. شرکتکنندگان بعد از کوشش پنجم مرحله اکتساب و قبل از آزمون یادداری، پرسشنامة اعتماد به تعادل و خودکارآمدی را تکمیل کردند. دادهها با آزمونهای تحلیل واریانس مرکب و تحلیل کواریانس یکراهه، بررسی شدند. نتایج نشان داد بازخورد خودکنترل باعث بهبود یادگیری تعادل و خودکارآمدی در سالمندان میشود.
خلاصه ماشینی:
این یافتهها نشان داد که نیاز یادگیرندهها به خودمختاری را میتوان حتی با ارایه انتخابهای کم (کوچک) و نامرتبط به تکلیف، تأمین کرد که میتواند بر یادگیری تمرینات تعادل تأثیر مثبت داشته باشد (ولف و آدامز، 2014)، با این وجود، پژوهش در زمینه اثرات شرایط حمایت خودمختاری و بازخورد خودکنترلی در سالمندان، به ویژه با در نظر گرفتن متغیرهایی نظیر خودکارامدی و اعتماد به تعادل افراد، کمیاب است.
نتایج تحلیل کواریانس یکراهه در نمرات خودکارآمدی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *در سطح 05/0 P≤ معنادار است بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازخورد خودکنترل بر یادگیری حرکتی، اعتماد به تعادل و خودکارآمدی سالمندان در یک تکلیف تعادلی انجام گرفت.
برای مثال، لیسا و چیواکوسکی (2015) نشان دادند که اجازه دادن به آزمودنیهای سالمند، برای انتخاب میزان تمرین و حمایت از نیازهای خودمختاری تأثیر مثبت بر یادگیری حرکتی دارد، در تبیین این یافتهها میتوان گفت که بازخورد خودکنترل رشد خودمختاری و شایستگی را افزایش میدهد.
Self-controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learner's preferences on performance and self-efficacy.
Why self-controlled feedback enhances motor learning: Answers from electroencephalography and indices of motivation.
Self-controlled practice benefits motor learning in older adults.
The effect of self-control feedback on the learning of generalized motor program and parameters during physical and observational practice.
Pourazar M، Hemayattalab R, Arabameri E.
Comparison of the effect self-control and error detection feedback on acquisition and retention balance task.
Keywords: Self-Control Feedback, Motor Learning, Balance Confidence, Self-Efficacy, Elderly