چکیده:
فرسودگی شغلی نوعی واکنش فرد به عوامل فشارزای میان فردی در محیط کار است. پژوهش حاضر با هدف تمایزگذاری معلمان با فرسودگی شغلی بالا و پایین بر اساس مولفههای وجدان کاری و تعهد سازمانی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان شاغل زن و مرد مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان ماهنشان در سال تحصیلی 1396-1395 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 160 نفر از آنها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای وجدان کاری کاستا و مک کرا (1992)، تعهد سازمانی پورتر (1974) و فرسودگی شغلی مسلش (1985) استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار 22 spss و آزمون تحلیل تشخیصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحلیل تشخیصی، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع تعهد سازمانی دارای بالاترین توان تمایز بین گروهها بود و مولفههای موفقیت مداری و قابلیت اتکا متمایزکنندههای بعدی بین گروهها بودند. همچنین نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که اکثر معلمان با فرسودگی شغلی پایین با بالاترین درصد تشخیص (87 درصد) بهدرستی از دیگر معلمان متمایز شده بودند و 2/85 درصد از افراد دو گروه طبق تابع بهدستآمده به طور صحیح مجددا طبقهبندیشده بودند. تعهد سازمانی و وجدان کاری نقش مهمی در تمایز بین معلمان با فرسودگی شغلی بالا و پایین دارند؛ بنابراین در هر گونه برنامهریزی برای کاهش فرسودگی شغلی معلمان باید به تعهد سازمانی و وجدان کاری توجه ویژه داشت.
خلاصه ماشینی:
تمايز معلمان با فرسودگي شغلي بال و پايين بر اساس تعهد سازماني و وجدان کاري Discrimination of teachers with high and low job burnout on the basis of organizational commitment and work ethic آرش شهبازيان خونيق (نويسنده مسئول ) Arash Shahbaziyankhonigh* M.
پژوهش حاضر با هدف تمايزگذاري معلمان با was the discrimination of teachers with high and low job burnout on the basis of work ethic and organizational فرسودگي شغلي بالا و پايين بر اساس مؤلفه هاي وجدان کاري و تعهد commitment.
براي جمع آوري داده ها از questionnaires work ethic Costa and Mac Cry (1992), پرسش نامه هاي وجدان کاري کاستا و مک کرا (١٩٩٢)، تعهد سازماني organizational commitment Porter (1974) and Job burnout Maslach (1985) was used.
therefore, in any planning to reduce the job burnout of شغلي بالا و پايين دارند؛ بنابراين در هر گونه برنامه ريزي براي کاهش teachers, special attention should have to organizational فرسودگي شغلي معلمان بايد به تعهد سازماني و وجدان کاري توجه commitment and work ethic.
Keywords: Job Burnout, Work Ethic, Organizational واژگان کليدي: Commitment, Teachers فرسودگي شغلي، وجدان کاري، تعهد سازماني، معلمان نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ٩٧ پذيرش : ارديبهشت ٩٧ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه همان طور که افراد شاغل ، در هر سازماني با استرس ها، فشارها و مشکلات مختلفي روبرو هستند و از عوارض آن رنج ميبرند، شغل معلمي و تدريس نيز از مشاغل پراسترس ميباشد و معلمين همواره در حيطه شغلي خود با استرس هاي مختلفي مواجه هستند.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر تمايز معلمان با فرسودگي شغلي بالا و پايين بر اساس مؤلفه هاي وجدان کاري و تعهد سازماني بود.