چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر مقایسه استرس، اضطراب، افسردگی و انعطافپذیری شناختی در فرزندان جانباز و غیر جانباز در سال بود. پژوهش حاضر از نوع علی –مقایسهای است که جامعه آماری آن را دانش آموزان پسر فرزند جانباز ناحیه دو رشت تشکیل میدادند. برای این منظور 136 نفر (68 فرزند جانباز و 68 فرزند غیر جانباز) به روش در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. گروهها ازنظر ویژگیهای جمعیت شناختی (سن، جنس و تحصیلات) همسان شدند. همهی آنان به پرسشنامههای DASS21 لاویباند (1995) و انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) پاسخ دادند و دادهها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره با نرمافزار spss23 موردبررسی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد بین فرزندان جانباز و غیر جانباز ازنظر استرس و انعطافپذیری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد و در میزان اضطراب و افسردگی ازنظر آماری تفاوت معناداری وجود نداشت. براین اساس میتوان بهطورکلی به اهمیت نقش پدر در سلامت روان و شخصیت فرزندان اشاره کرد و بهطور اخص میتوان گفت فرزندان جانباز بنا بر شرایط زندگی خود فشار بیشتری متحمل میشوند و آسیبپذیرتر هستند ازاینرو اقدامات مشاورهای و توانمندسازی قشر موردمطالعه ضرورت مییابد
خلاصه ماشینی:
The research findings showed that there و غير جانباز ازنظر استرس و انعطاف پذيري شناختي تفاوت معناداري وجود was a significant difference between veterans and non-veteran children regarding stress and cognitive دارد و در ميزان اضطراب و افسردگي ازنظر آماري تفاوت معناداري وجود flexibility, and there was no statistically significant نداشت .
يفيربنک شنگر و کادل ٥(١٩٩٣ به نقل از خداياري فرد، ١٣٨٣) در بررسي تأثير مشکلات جسمي و رواني پدر روي فرزندان خاطرنشان ميسازد که کودکان سربازان ويتنامي نيز مانند پدران خود به نشانه هاي اضطراب مبتلا بودند درحقيقت بين اختلالات اضطرابي پدر و اضطراب فرزندان رابطه ي معناداري وجود دارد و کودکاني که داراي پدر مبتلابه اختلال اضطرابي هستند ابتلا به اختلال اضطرابي در آن ها ٢/٣٣ برابر بيشتر است به عبارت ديگر اضطراب در خانواده باعث افزايش احتمال ابتلا به ساير اعضاي خانواده به اختلالات خلقي ميگردد(مظفري و همکاران ، .
باتوجه به آنچه گفته شد پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سؤال است که آيا بين فرزندان جانباز و غير جانباز ازنظر استرس ، اضطراب ، افسردگي و انعطاف پذيري شناختي تفاوت معناداري وجود دارد؟ روش اين پژوهش از نوع علي مقايسه اي ميباشد.
از نتايج ديگر پژوهش حاضر وجود تفاوت معنادار بين دو گروه موردمطالعه ازنظر اضطراب ميباشد که اين يافته با پژوهش مظفري و همکاران (١٣٨٨) ناهمسو و با پژوهش هاي احمدزاده و ملکيان (١٣٨٢) و حکيم جوادي و همکاران (١٣٨٩) همسو است .