چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی تابآوری و راهبردهای مقابلهای با بهزیستی روانشناختی و توان پیشبینی این مفاهیم در بهزیستی دانش آموزان ارومیه انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ارومیه در سال تحصیلی 95- 1394 بود که نمونهای برابر 170 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RPWB)، پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (WOCQ) بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین تابآوری با بهزیستی روانشناختی رابطه منفی وجود دارد و بین راهبرد مقابلهای با بهزیستی روانشناختی عدم رابطه مشاهده شد. با توجه به یافتههای پژوهش، تابآوری یکی از عوامل موثر بر بهزیستی روانشناختی است و وجود رابطهی منفی میان تابآوری با بهزیستی روانشناختی میتواند نتیجه عوامل فرهنگی و اجتماعی باشد
خلاصه ماشینی:
رابطه ي تابآوري و راهبردهاي مقابله اي با بهزيستي روان شناختي در دانش آموزان Relation between resilience and coping strategies with psychological well-being in students زهرا نفر(نويسنده مسئول ) Zahra Nafar * Master of Educational Psychology, Allameh کارشناس ارشد روان شناسي تربيتي، دانشگاه علامه طباطبائي Tabataba'i University الميرا کريمي Elmira Karimi Master of Educational Psychology, Allameh کارشناس ارشد روان شناسي تربيتي، دانشگاه علامه طباطبائي Tabataba'i University چکيده Abstract Conduct studies on the psychological wellbeing of پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه ي تاب آوري و راهبردهاي مقابله اي با students are critical in dealing with problems.
Tools for data روان شناختي ريف (RPWB)، پرسشنامه تاب آوري کانر و ديويدسون collection, the scale of Psychological wellbeing (RISCCD) و مقياس راهبردهاي مقابله اي لازاروس و فولکمن (RPWB), ConnorDavidson Resilience Scale (CD RISC) and coping strategies scale Lazarus & Folkman (WOCQ), (WOCQ) بود.
1 Ryff & Keyes 2 Maslow 3 Jung 4 Rodgers 5 Allport 6 Erikson 7 Selfacceptance 8 Purpose in life 9 Personal growth 10 Positive relations with others 11 Environmental mastery 12 autonomy 13 resilience 14 Waller 15 Coping strategies 16 Lazarus يافته هاي برخي از پژوهش ها نشان داده است که دانش آموزان براي مقابله با استرس از شيوه هاي مختلفي استفاده ميکنند.
مرور پژوهش هاي انجام شده پيرامون رابطه متغيرهاي تاب آوري، راهبردهاي مقابله اي با بهزيستي روان شناختي، حاکي از آن است که بيشتر مطالعات بر روي دانشجويان يا گروه بيماران باليني صورت گرفته است و درمجموع مطالعات اندکي به بررسي اين متغيرها بر روي دانش آموزان به عنوان قشر مهم جامعه پرداخته اند.
بر همين اساس پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ي تاب آوري و راهبردهاي مقابله اي با بهزيستي روان شناختي دانش آموزان دبيرستاني اروميه انجام شد.