چکیده:
مهندسی مجدد،بازاندیشی،طراحی مجدد و زیر سوال بردن مهندسی اولیه است.مهندسی اولیه را که در زمان خود انقلابی در کسبوکار یا نوعی مهندسی مجدد به شمار میرفت،به آدام اسمیت اقتصاددان معروف اسکاتلندی نسبت میدهند که مفهوم تقسیم کار را در فرایند تولید تشریح کرد و کسانی چون فردریک تیلور،ماکس وبر،هنری فایول و دیگران کار او را تکمیل کردند.این شیوه کار متناسب با عصر صنعت و تولید انبوه بوده و در عصر فراصنعتی کارآیی خود را از دست داده است.مهندسی مجدد اصل تقسیم کار آدام اسمیت و اصول متعاقب آن را نفی کرده و در پی آن است که پیشهها و شغلها را معنیدار و سازمان را از شکل هرمی خارج کرده و تبدیل به سازمان افقی و فرایندی کند.مقایسه مهندسی مجدد با مهندسی اولیه درک روشنتری از این موضوع به دست میدهد.
خلاصه ماشینی:
مهندسی اولیه را که در زمان خود انقلابی در کسبوکار یا نوعی مهندسی مجدد به شمار میرفت،به آدام اسمیت اقتصاددان معروف اسکاتلندی نسبت میدهند که مفهوم تقسیم کار را در فرایند تولید تشریح کرد و کسانی چون فردریک تیلور،ماکس وبر،هنری فایول و دیگران کار او را تکمیل کردند.
مهندسی مجدد اصل تقسیم کار آدام اسمیت و اصول متعاقب آن را نفی کرده و در پی آن است که پیشهها و شغلها را معنیدار و سازمان را از شکل هرمی خارج کرده و تبدیل به سازمان افقی و فرایندی کند.
مهندسی اولیه آدام اسمیت در سال 1776 کتابی منتشر و مفهوم تقسیم کار در یک فرایند تولیدی را با شرح چگونگی ساختن یک سنجاق ساده بیان کرد: «یک نفر میله گداخته را از کوره بیرون میکشد،نفر دوم آن را میکوبد و صاف می کند،نفر سوم انتهای آن را به اندازه میبرد، نفر چهارم یک انتهای میله را تیز میکند و نفر پنجم انتهای دیگر میله را برای اتصال سرسوزن سنگ میزند و آماده میسازد.
در مهندسی دوباره تیم مسئول از اشخاصی که برای انجام یک فرایند باهم کار میکنند،تشکیل میشود و مدیران در ارتباط نزدیک با کارکنان عملیاتی و مشتریان هستند.
در مهندسی مجدد میتوان در بخشبندی واحدها مطابق شکل (2)تجدیدنظر کرد: نتیجهگیری همانطور که ملاحظه میشود دیوارهای بین برنامهریزی،اجرا و ارزیابی برداشته شده است و هر واحد مسئولیت اجرای کل فرایند را که برای مشتری ارزش تولید میکند عهدهدار میشود و در روش جدید این مشتری است که کار واحد را ارزیابی میکند و رضایت مشتریان باید تعیینکننده پاداش کارکنان باشد نه رضایت فرادستان.