چکیده:
اسلام در مواجهه با برخی جرائم، راههایی را در نظر گرفته که یکی از آنها، قوانین کیفری است. این قوانین، بر پایه تربیت افراد و اجتماع صورت میگیرد و دارای مراحل متعددی است. از جمله آنها، گذراندن مقدماتی است که در مقام قانونگذاری باید طی شود. پس از این مقدمات، نوبت به اجرای حدود میرسد که دارای الزامات اخلاقی مخصوص به خود است. این پژوهش، تلاش میکند تا با تحلیل روش اسلام در معرفی و چگونگی طی مقدمات تربیتی و پس از آن، تشریع حدود، الگویی مناسب از روش قانونگذاری ارائه کرده، با روششناسی اجرای حدود در اسلام، بایستههای اخلاقی انجام حدود را تشریح و تحلیل کند. نتایج بهدستآمده در اصل پیشگیری، درمان، تربیت تدریجی در مرحله تشریع حدود، از طریق آگاهی به انسانها مناسب است. همچنین، اصل تربیت، توجه به حقوق و شرایط مجرم و بخشش اسلامی، در مرحله قانونگذاری اسلامی و اجرای حدود، از دیگر نتایج آن بهشمار میرود.
In order to deal with some crimes, Islam has some ways one of which is laying down criminal laws. These laws are based on the education of individuals and the community, and have several stages. Among them are some preliminaries that should be passed in legislation. Following these preliminaries come the stage of the enforcement of Hudood that has its own ethical requirements. This research first attempted to explain the methodology of Islam in the introduction and explanation of passing the educational preliminaries and then, in the legislation of Hudood. Then it presented a proper model of the legislation process, and through the methodology of the enforcement of Hudood in Islam, analyzed the moral requirements of the enforcement of Hudood. The results emphasize the principles of prevention, treatment and gradual education at the stage of setting the Hudood, through giving awareness to human beings. Other results include the principle of education, paying attention to the rights and conditions of the culprit, and Islamic forgiveness during the Islamic legislation process and the enforcement of Hudood
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، ابتدا روششناسی اسلام در تشریع مرحلهای حدود، با اصل پیشگیری از ارتکاب جرم و درمان پس از آن، مورد بحث قرار گرفت و نشان میدهد روح حاکم در احکام حدود، جنبة تربیتی انسان است؛ اعم از کسانی که مجری حدود هستند و یا کسانی که حدود شرعی بر روی ایشان اجرا میشود.
در قسمت اول، مراحل مورد نظر اسلام برای ممانعت از ارتکاب جرائم و درمان خطاهای مطرح میشود و در قسمت دوم، نکاتی که در اجرای حدود باید رعایت شود، تبیین و تحلیل شده است.
در توضیح این مرحله، باید به حدود شرعی که در قرآن و روایات مطرح شده است، به صورت گذرا اشاره میشود تا مشخص شود که اسلام در سیر تربیت بشر مراحلی را قرار داده تا از ارتکاب ایشان به جرائمی که منجر به کیفر جسمانی میشود، پیشگیری شود.
توجه به این مراحل که اسلام در تشریع حدود قرار داده است، بهترین روش برای پیشگیری از ارتکاب جرم و پس از آن، اجرا حد بر روی مجرمان است.
این روش تربیتی که برای درمان جامعه پیش گرفته شده است، در مورد شخص شاربالخمر (حرعاملی، 1409ق، ج 28، ص 37) و محارب نیز انجام میگیرد که اگر پیش از اثبات جرم، در محکمه قضائی توبه کند، حد شرعی از او برداشته میشود.
همانطورکه اشاره شد، هدف اسلام از اجرای حدود، تأدیب اسلامی مجرم و جامعه است و متولیان اجرای حدود نیز باید با رعایت امور شرعی و اخلاقی که در اسلام لازم شمره شده است، از تربیت اسلامی بهره ببرند.