چکیده:
در این پژوهش برای نخستینبار رفتار تاثیرگذار استادان و مربیان موفق بر تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در جامعه آماری ۳۱۹ نفری از استادان، مربیان، فرماندهان و دانشجویان دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. هدف پژوهش کشف میزان اثرگذاری و اولویت شاخصهای رفتاری استادان دانشگاه بر ویژگیها و شاخصهای تربیتی دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است. با استناد به مبانی تربیت اصیل اسلامی، بیانات مقام عظمای ولایت، اسناد نقشه جامع علمی کشور و ویژگیها و شایستگیهای استادان طبق آخرین سند ابلاغی، رفتار استادان مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش، توصیفی تحلیلی، و از لحاظ ماهیت از نوع کاربردی است. در پایان از مجموع شایستگیهای سیویک گانه شیوهنامه شایستگیهای استادان تراز انقلاب اسلامی، چهارده گویه اثرگذار بر تربیت دانشجویان به دست آمد که از این بین، اثرگذارترین گویهها ضریب هوشی، الگو بودن در اخلاق و رفتار، آشنایی با حوزه تحقیق و پژوهش و دانش تخصصی (تحصیلات) استادان است و نیز با توجه به تحلیل اثرگذاری این گویهها بر تربیت دانشجویان ویژگیهای مومن، مجاهد، ولایی، انقلابی، مردمی و بصیر به صورت جداگانه، الگویی به دست داد که برای استادان و مدیران تربیتی دانشگاه ها بسیار موثر است.
خلاصه ماشینی:
ویژگیهای استاد موفق در چشم انداز آموزشی دانشگاه اسلامی طبق سند چشم انداز افق ١٤٠٤، ویژگیهای استادان و مربیان این گونه برشمرده شده است : برخوردار از استادان عالم ، متدین ، انقلابی، محقق و مولد علم نافع ، کارامد و منطبق با آموزه های دینی و وحیانی، عدالتخواه و آزاداندیش ، تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب ، مسئولیت پذیر در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توان دانش آموختگانی متخصص ، متعهد، خلاق و کارافرین ، تولیدکننده محتوای منطبق بر دین ، عدالت محور، معتقد به نورانیت و قدسیت علم و تکریم عالم و متعلم (سند دانشگاه اسلامی، ١٣٩٢: ٦).
حوزه علوم تربیت انسانی (شناخت اهداف ، اصول ، الزامات و روشهای تربیت ) در چشم انداز آموزشی دانشگاه اسلامی طبق سند چشم انداز افق ١٤٠٤ ویژگی استادان و مربیان این گونه برشمرده شده است : برخوردار از استادان تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب ، مسئولیت پذیر در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توان دانش آموختگانی متخصص ، متعهد، خلاق و کارافرین ، تولیدکننده محتوای منطبق بر دین ، عدالت محور، معتقد به نورانیت و قدسیت علم و تکریم عالم و متعلم (سند دانشگاه اسلامی، ١٣٩٢: ٦).
تحلیل و تفسیر یافته های پژوهش سؤال اصلی پژوهش میزان اثرگذاری و اولویت شاخصهای رفتاری استادان بر ویژگیهای تربیتی دانشجوی تراز انقلاب چقدر است و الگوی مناسب در این راستا چیست ؟ جدول ١: شاخصهای مربوط به متغیر شایستگیهای ذاتی مربیان برای تربیت دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٢: آزمون تی استیودنت متغیر شایستگیهای ذاتی مربیان برای تربیت دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) فرض آزمون فریدمن : بین میزان شایستگیهای ذاتی مربیان برای تربیت دانشجویان در شش حوزه مؤمن ، ولایی، مجاهد، انقلابی، مردمی و بصیر تفاوت وجود ندارد.