چکیده:
باتوجه به اهمیت تیراندازی در دین مبین اسلام و به خصوص برای نیروهای نظامی در هر کشوری بالاخص کشور جمهوری اسلامی ایران، می توان هدف از این مقاله را شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر افزایش مهارت تیراندازی جهت دانشجویان در یک دانشگاه نظامی عنوان نمود. باتوجه به ماهیت موضوع و در مسیر پاسخگویی به سوال مقاله که عبارت است از «عوامل افزایش مهارت تیراندازی برای دانشجویان یک دانشگاه نظامی چیست؟»، این تحقیق از روش توصیفی و تجربه ای به منظور بررسی موضوع استفاده شده است. تحقیق، کاربردی پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات و داده ها نیز به شیوه کتابخانه ای اسنادی، فیش برداری و منابع اینترنتی و به شکل میدانی یعنی توزیع فرم پرسشنامه بوده است. روش تجزیه وتحلیل در این مقاله به صورت کمی است. شیوه انتخاب جامعه و نمونه آماری براساس راهبرد انجام شده است که در این روش تمامی افراد جامعه آماری مورد مراجعه و پرسش و بررسی قرار می گیرند که اطلاعات پرسشنامه های این تحقیق به صورت تمام شمار و به تعداد ۲۲ عدد، بین خبرگان تیراندازی توزیع و پس از جمع آوری، وارد نرم افزار آماری spss شد. سپس با استفاده از امکانات نرم افزار، نتایج موردنظر استخراج شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بررسی و نتیجه گیری، هشت عامل تاثیرگذار بر افزایش مهارت تیراندازی به ترتیب رتبه میانگین به دست آمد که عبارت است از: ۱. امکانات و تجهیزات، ۲. ویژگی فردی،
۳. استادان و مربیان، ۴. متون درسی، ۵. نوع و کیفیت آموزش ها، ۶. عوامل روحی، ۷. عوامل محیطی،
۸. قوای جسمانی.
Due to the importance of shooting in Islam, especially for the military forces of all countries as well as the Islamic Republic of Iran, this research is intended to identify and investigate effective factors which increase students’ shooting skill in a military university. Regarding the subject and the method of answering the research question emphasizing on the factors that increase the skills of shooting of students of a military university, this research follows a descriptive-empirical method for investigation. This research uses applied-survey and documentary-library method as well as note taking and internet resources and field study by distributing questionnaires for data collection. Quantitative method is used for data analysis. Total population sampling method is used for this research. The questionnaire was distributed among 22, shooting experts and all of them were recollected and were analyzed. The results were analyzed by the SPSS software. The results indicated that eight factors influenced the increase of shooting skills which were ranked according to their average as follows: 1) facilities and equipment, 2) individual characteristics, 3) instructors and trainers, 4) textbooks, 5) types of training and their qualities, 6) psychological factors, 7) environmental factors, and 8) physical strength.
خلاصه ماشینی:
٤. ابزار اپتیکی: ابزار اپتیکی هنگام مشاهده ، امتیازات متعددی را داراست ، اما از این ابزار باید درست استفاده شود و در نگهداری آن دقت لازم به عمل آید؛ به عنوان مثال ، دوربین ، وسیله ای خوب و مفید است که میتوان از آن برای نشانه گیری دقیق و بهتر روی هدف استفاده کرد.
درواقع ، حالت گیری درونی وقتی باید آغاز شود که تیرانداز خود را آماده شلیک میکند (پایا و همکاران ، 100 (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٢: الگوی حالت گیری درونی 1 اصل دوم : تنفس در تیراندازی تیرانداز برای اینکه عضلات شانه غیرفعال نگه داشته شود، به صورت شکمی تنفس میکند یعنی با پرده ای که بین قفسه سینه و شکم قرار دارد (دیافراگم ).
در بررسی سؤالات پرسشنامه موارد ذیل مشخص شده است : سؤال اول : به نظر شما برای ارتقای مهارت های تیراندازی دانشجویان ، متون درسی تا چه میزان میتواند مؤثر واقع شود؟ جدول ٢: شاخصهای مربوط به متغیر متون درسی (رجوع شود به تصویر صفحه) میانگین مربوط به متغیر متون درسی ٤/٣٧٥٠ است که باتوجه به دامنه تغییر ١/٧٥ و حداقل ٣/٢٥ و حداکثر ٥ این میانگین از میانگین متوسط بیشتر است ؛ یعنی طبق نظر پاسخگویان متون درسی برای ارتقای مهارت های تیراندازی دانشجویان میتواند بسیار مؤثر باشد.