چکیده:
در بافت تحصیلی، تاخیر در خشنودی به عنوان حالتی از قصد و آمادگی برای به تعویق انداختن پاداشهای فوری به منظور دنبال کردن اهداف بلندمدت تعریف میشود. پژوهش حاضر با هدف وارسی شاخصهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تاخیر در خشنودی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک انجام گرفت. این مقیاس 10 گویهای بر روی یک نمونه 250 نفری از دانشآموزان متوسطه دوم شهر اهواز که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. به منظور جمعآوری دادهها از مقیاسهای تاخیر در خشنودی تحصیلی، جهتگیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی استفاده گردید. نتایج تحلیل عامل تاییدی حکایت از برازش مطلوب مدل با دادهها دارد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ (79/0) و تنصیف (74/0) نشاندهنده همسانی درونی مقیاس بود. افزون بر این، همبستگی مثبت و معنیدار تاخیر در خشنودی تحصیلی با جهتگیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی به دست آمد. به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد مقیاس تاخیر در خشنودی تحصیلی ابزاری قابلاعتماد و معتبر برای کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی است.
خلاصه ماشینی:
بررسي ويژگيهاي روان سنجي، ساختار عاملي و روايي سازي مقياس تأخير در خشنودي تحصيلي و ارتباط آن با جهت گيري هدف پيشرفت و خود-کارآمدي تحصيلي در دانش آموزان دبيرستاني Psychometric Properties, Factor Structure and Validity of the Academic Delay of Gratification Scale and Its Relationship with the Achievement Goal orientation and Academic Self-efficacy in High School Students کاميار عظيمي (نويسنده مسئول ) Kamyar Azemi * Ph. D.
Student of Educational Psychology, Shahid دانشجوي دکتري روان شناسي تربيتي، دانشگاه شهيد چمران اهواز Chamran University of Ahvaz دکتر مرتضي اميديان Dr Morteza omidian Assistant Professor of Psychology, Shahid Chamran دانشيار روان شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز University of Ahvaz دکتر منيجه شهني ييلاق Dr Manijeh shehni yailagh Professor of Psychology, Shahid Chamran استاد روان شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز University of Ahvaz چکيده Abstract In the academic context, delay of gratification is در بافت تحصيلي، تأخير در خشنودي به عنوان حالتي از قصد و آمادگي defined as the state of intention and readiness to براي به تعويق انداختن پاداش هاي فوري به منظور دنبال کردن اهداف postpone immediate rewards in pursuit of long-term بلندمدت تعريف ميشود.
To collect data, the scales in academic داده ها از مقياس هاي تأخير در خشنودي تحصيلي، جهت گيري هدف delay of gratification, achievement goal orientation پيشرفت و خود-کارآمدي تحصيلي استفاده گرديد.
Keywords: Academic delay of gratification, کليدواژه ها: efficacy تأخير در خشنودي تحصيلي، جهت گيري هدف پيشرفت ، Achievement goal orientation, Academic self-خود-کارآمدي تحصيلي نوع مقاله : پژوهشي دريافت : آذر ٩٧ پذيرش : بهمن ٩٧ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه دانش آموزاني که مسيرهاي درخشان تحصيلي همراه با موفقيت را طي مينمايند، قبل از دستيابي به موفقيت و پيشرفت ، تلاش فراوان و زمان زيادي را صرف کرده اند.