چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه روش تمرینی دونفره با رویکرد مشارکتی و رقابتی در یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. بدین منظور 24 دانشآموز دختر که هیچ سابقهی تمرینی در شوت بسکتبال نداشتند، با دامنه سنی 13 تا 15 سال انتخاب شده و بر اساس نمرات پیشآزمون در دو گروه تمرین دونفره با رویکرد مشارکتی و رقابتی همتاسازی شدند. هدف تمرین در افراد گروه دوتایی رقابتی جلو زدن از همتایشان در کسب امتیاز شوت بسکتبال بود و در پایان هر جلسه تمرینی برنده مورد تشویق قرار میگرفت؛ اما افراد گروه دونفره مشارکتی در صورتی تشویق میشدند که جمع امتیاز آنها در پایان هر جلسه به 75 میرسید. در پایان جلسه دهم آزمون اکتساب و یک هفته بعد آزمونهای یادداری و انتقال انجام شد. نتایج نشان داد دو گروه در طول مرحله اکتساب صرفنظر از روش تمرینی تغییر معناداری از خود نشان دادند، اما بین گروهها در آزمون اکتساب و یادداری تفاوت معناداری مشاهده نگردید. درحالیکه در آزمون انتقال گروه تمرین دونفره با رویکرد مشارکتی بهصورت معناداری بهتر از گروه تمرین دونفره با رویکرد رقابتی ظاهر شد. در نتیجه چنانچه تمرین دوتایی با رویکرد مشارکتی همراه شود اثربخشی بیشتری در مقایسه با رویکرد رقابتی به ارمغان خواهد آورد.
خلاصه ماشینی:
بدين منظور ٢٤ دانش آموز دختر که هيچ سابقۀ تمريني در شوت بسکتبال نداشتند، با دامنه سني ١٣ تا ١٥ سال انتخاب شده و براساس نمرات پيش آزمون در دو گروه تمرين دونفره با رويکرد مشارکتي و رقابتي همتاسازي شدند.
براساس نظر جانسون و همکاران (١٩٩١) رويکرد رقابتي بر افزايش سطح اضطراب ، خشونت و کاهش عزت نفس دانش آموزان تأثير ميگذارد و همچنين پولوي و تلاما (٢٠٠٨) و مارسل و همکاران (٢٠٠٧) در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند که گروه رويکرد يادگيري مشارکتينسبت به گروه رويکرد يادگيري رقابتي و گروه کنترل از سطح انگيزش ، آمادگي جسماني و مهارت هاي اجتماعي و رواني بالاتري برخوردار شدند اما لام و همکاران (٢٠٠٤)، باستين و همکاران (٢٠٠٨)، رابرت و ريموند (٢٠٠٥) و عباسي و همکاران (١٣٩١) رقابت را براي افراد مناسب تر و داراي کاربرد بيشتري نسبت به رويکردهاي ديگر دانستند.
نتايج تحليل واريانس در مورد مقايسه عملکرد دو گروه در آزمون اکتساب ، يادداري و انتقال )به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر، مقايسه روش تمريني دونفره با رويکرد مشارکتي و رقابتي در اکتساب ، يادداري و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود.
نتايج نشان داد که دو گروه در طول مرحله اکتساب صرف نظر از روش تمريني تغيير معني داري از خود نشان دادند که اين نتيجه با تحقيقات شيا، ولف و ويتاکره (١٩٩٩)، پروين پور، شيخ ، حمايت طلب و باقرزاده (١٣٩٢)، در تمرين دونفره هم سو است .
در اين پژوهش نيز دو گروه در طول مرحله اکتساب صرف نظر از روش تمريني مشارکتي و رقابتي، پيشرفت قابل توجه اي از خود نشان دادند؛ بنابراين ، باز هم اثربخشي تمرين دونفره ديده شد.