چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ادراک خدا و دلبستگی به خدا در دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان ملایر در سال تحصیلی 1394 ـ 1395 بود. بر اساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان گروه نمونهای به حجم 346 نفر از جامعه مورد مطالعه، به شیوه تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل آزمونهای ادراک خدای لاورنس (1997) و دلبستگی به خدای بک و مک دونالد (2004) بود. فرضیههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معنیداری آن تحلیل شد. یافتهها ضمن تایید وجود رابطه مثبت بین متغیرهای ادراک خدا و دلبستگی به خدا، رابطه مثبت و معناداری بین خرده مقیاسهای ادراک خدا، یعنی حضور، چالش، پذیرش، خیرخواهی، تاثیر و مشیت با متغیر دلبستگی به خدا نشان داد. به این معنی که هرچه ادراک از خدا در افراد مثبتتر میشود، دلبستگی به خدا نیز بیشتر میشود
خلاصه ماشینی:
يافتـه هـا ضـمن تأييد وجود رابطـۀ مثبـت بـين متغيرهـاي ادراک خـدا و دلبسـتگي بـه خـدا، رابطـۀ مثبـت و معناداري بين خرده مقياس هاي ادراک خدا، يعني حضـور، چـالش ، پـذيرش ، خيرخـواهي، تأثير و مشيت با متغير دلبستگي به خدا نشان داد.
بنـابراين ، از يک سو با توجه به اهميت نقش ادراک از والدين و ادراک از خود در شـکل گيـري ادراک از خدا و تأثيرات اين ادراکها در تمام زواياي زندگي و از سوي ديگر بـا توجـه بـه اينکـه تحقيقات متعددي گزارش کرده اند که ادراک از خدا و دلبسـتگي بـه او در سـنين مختلـف ميتواند ناشي از زمينه هاي متفاوتي باشد و نيز فقدان اين گونه پژوهش ها در مدارس ايران و بين نوجوانان ، پژوهش حاضر درصدد است تا به درک دانش آمـوزان دورة اول متوسـطه از خداوند، همچنين ميزان دلبستگي به او و ارتباط بين اين دو مؤلفه بپردازد.
همچنين ، يافته ها بيانگر و تأييدکنندة فرضيۀ سوم مطالعۀ حاضر بودند، به ايـن صورت که بين پذيرش از مؤلفه هاي ادراک خدا با دلبستگي نسبت بـه خـدا رابطـۀ مسـتقيم وجود دارد؛ يعني هر اندازه فرد پذيرفته شدن از سمت خداوند را باور داشته باشد، به همـان اندازه دلبستگي به او نيز افزايش مييابد.
نتايج اين پژوهش نشان داد که خرده آزمون هاي ادراک خدا، يعني حضور، چالش ، پذيرش ، خيرخواهي، تأثير و مشيت و دلبستگي بـه خـدا ارتبـاط معنيداري دارند.