خلاصه ماشینی:
"ابیات ذیل نموداری است از این غلبات عشق شاعر وسرمستی روحانی او: {Sای ترک آتش رخ بیار آن آب آتش فام را#وین جامه نیلی ز من بستان و در ده جام راS}{Sچون بندگان خاص را امشب به مجلس خواندهای#در بزم خاصان ره مده عامان کالانعام راS}{Sخامی چو من بین سوخته و آتش ز جان افروخته#گر پختهای خامی مکن و آن پخته در ده خام راS}{Sدر حلقه دردی کشان بخرام و گیسو بر فشان#در حلقه زنجیر بین شیران خونآشام راS}از ویژگیهای دیگر معنوی اشعار عرفانی خواجو،توصیه به اغتنام فرصت و بهرهوری از الطاف معشوق ازلی،یا نعم خداوندی به منظور تصفیه نفس و خویشتن سازیاست و تبیین این موضوع که: {S«صوفی ابن الوقت باشدای رفیق#نیست فردا گفتن از شرط طریقS}«مولوی» موضوع نفسکشی و استقامت در مصایب و پناهجویی بهفقر از مقوله«الفقر فخری»(7)نیز از دیگر مضامین است کهدر اغلب آثار عرفانی شاعر-خصوصا غزلیات عارفانه اونظیر ابیات ذیل مشاهده میشود: درباره اغتنام فرصت: {Sچون به هر معنی که بینی تکیه بر ایام نیست#حیف باشد خواجو ار ضایع کنی ایام راS} {Sهر که را دست دهد حاصل اوقات عزیز#حیف باشد که به افسوس به پایان آردS}درباره فقر و پناهجویی به آن: {Sما نوای خویش را در بینوایی یافتیم#فخر بر شاهان عالم در گدایی یافتیمS}{Sسالها بانگ گدایی بر در دلها زدیم#لاجرم بر پادشاهان،پادشاهی یافتیمS}مناعت طبع و عزت نفس خواجو و بیاعتنایی او بهزخارف فریبای دنیا-در عین فقر و تهیدستی و«خشتزیر سرو بر تارک هفت اختر»پای داشتن،از دیگرعواطف و سجایای اخلاقی اوست که در جای جای اشعارعرفانیش نمود دارد: {Sمن که در ملک قناعت کوس محمودی زنم#کی بود چشم طمع بر تاج و تخت سنجرمS}{Sمن که با عیسی به باغ قدس دارم جلوهگاه#از خری باشد گر آید یاد قصر قیصرمS}* {Sدلا سود عالم زبانی نیرزد#همای سپهر استخوانی نیرزدS}{Sبرین خوان هر روزه این قرص زرین#بر اهل معنی به نانی نیرزدS}{Sچو فانی است گلدسته باغ گیتی#به نوباوه بوستانی نیرزدS}{Sبه قاف بقا آشیان کن چو عنقا#که این خاکدان آشیانی نیرزدS}* {Sترک این کعبتین شش سو کن#خیز و آزاد شو ز پنج و چهارS}{Sتا تو چون نقطه در میان باشی#نتوانی برون شد از پرگارS}{Sتو همایی که باغ فطرت را#ثمر سر توست بر اشجارS}{Sغوطه خور در محیط استغناء#خیمه زن در جهان استغفارS}* این آرمان والای شاعر و توصیهای که در سرودههایعرفانی خود برای رسیدن به آن میکند منبعث ازجهانبینی مذهبی اوست که جهان فرودین را گذرگاه وکشتگاهی برای جهان باقی میداند و انسان را جانشینخدای بر کره خاک و راهبر بادیه و عالم جان و بلبل باغملکوت و طاووس گلستان جنان میشناسد،چنانکه گوید:{Sما صید حریم حرم کعبۀ قدسیم#ما راهبر بادیه عالم جانیمS}{Sآن مرغ بر کنگرۀ عرش نشیند#مائیم که طاوس گلستان جنانیمS}از دیدگاه روانشناسی،روح آزاده و آرمانخواهخواجو،او را چونان دیگر عارفان عاشق وا میدارد کهدر زندگی شیوۀ رندی و ملامتی پیشه گیرد و لاجرمبرخی از آداب و رسوم متداول در زمانهاش را که عوامکالانعام به آنها گردن نهادهاند،بر نتابد و علیهقراردادهای اجتماعی که ابناء زمان و دنیا دارانبیبصر از خدا بیخبر بهمنظور دستیابی به مطامع خودوضع کردهاند،بشورد."