چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر رفتارهای شهروندی سازمانی بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی با توجه به نقش تعدیلگر تسهیم دانش در مجتمع گازی پارس جنوبی SPGC انجام گردیده است. در این مطالعه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(آداب اجتماعی، نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت) بر سیستم های اطلاعاتی با توجه به نقش تعدیلگر تسهیم دانش مورد سنجش و پژوهش قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات، توصیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان رسمی شاغل در پالایشگاه های پارس جنوبی در نظرگرفته شده اند که تعداد آنها 3300 نفرمی باشد. نمونه آماری در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 345 نفر محاسبه گردید. برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه نگرو(1990) ، برای سنجش اثربخشی سیستم های اطلاعاتی از پرسشنامه گونزالس و همکاران(2010) و برای سنجش تسهیم دانش از پرسشنامه باک و همکاران (2005) استفاده گردید. برای سنجش روایی پرسشنامه ها از روایی صوری و روایی اعتبار عاملی تاییدی استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه های رفتارشهروندی سازمانی974/0، اثر بخشی سیستم های اطلاعاتی979/0 و تسهیم دانش 985/0 می باشد که توسط آلفای کرونباخ بدست آمده است و برای همه مولفههای آنها از 0.7 بیشتر بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی کارکنان پالایشگاه های گازی پارس جنوبی به میزان 84/0 تاثیرگذار بوده است. تسهیم دانش این رابطه را بصورت مثبت به میزان 86/0تعدیل می کند. وجود رفتار شهروندی سازمانی اثربخشی سیستم های اطلاعاتی سازمان را تحت تاثیر قرار داده و تسهیم دانش نیز بر این عوامل احاطه دارد. باید در سازمان به توانمندیهای سازمانها و افراد آنها جهت ارتقاء تسهیم دانش در سازمان و بین افراد و گروه های کاری و رفتار شهروندی سازمانی معطوف نمایند و جنبه های مختلف این مفاهیم را مورد توجه قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(آداب اجتماعی، نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت) بر سیستم های اطلاعاتی با توجه به نقش تعدیلگر تسهیم دانش مورد سنجش و پژوهش قرار گرفته است.
وجود رفتار شهروندی سازمانی اثربخشی سیستم های اطلاعاتی سازمان را تحت تاثیر قرار داده و تسهیم دانش نیز بر این عوامل احاطه دارد.
مدل مفهومی پژوهش بر این اساس و با توجه به مدل مفهومی پژوهش، فرضیه های زیر آزموده می شود: فرضیه های اصلی 1- رفتار شهروندی سازمانی بر اثر بخشی سیستم های اطلاعاتی تاثیر دارد.
نتیجه فرضیه B خطای استاندارد β (ضریب ثابت) رفتار شهروندی سازمانی 790/0 798/0 138/0 033/0 842/0 733/5 841/23 00/0 00/0 تایید شد *متغیر وابسته: اثربخشی سیستم های اطلاعاتی جدول فوق به عنوان جدول برآورد ضرایب مدل رگرسیونی شناخته می شود.
باتوجه به این که مقدار p-value از 05/0 کوچکتر است، لذا فرض صفر رد می شود در نتیجه، متغیر رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی تاثیرگذار بوده و رابطه معناداری دارد.
بر اساس نتایج بدست آمده در فصل چهارم رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی تاثیر معناداری دارد.
بر اساس نتایج بدست آمده در فصل چهارم تسهیم دانش تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی را تعدیل میکند.
حسینی و دانایی فرد(1391) بر اساس پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که مهمترین یافته های این مطالعه آشکار نمود که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی( به ترتیب: وجدان کاری,جوانمردی و آداب اجتماعی)بیشترین تاثیر را بر تسهیم دانش دارند.
The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 40(2),pp 183 – 203.