چکیده:
رشد هویت مدرسان آموزش زبان دوم/ خارجی در ابعاد مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند موجب رشد تواناییهای مختلف آنها در حرفهی تدریس شود. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش تعامل در مورد مسائل آموزشی، رشتهای، حرفهای، جهانی، محلی و اجتماعی- فرهنگی بر رشد هویت رشتهای، حرفهای، جهانی، محلی و اجتماعی- فرهنگی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است که برآیند این هویتها موجب شکلگیری هویت کلی این مدرسان میشود. این پژوهش ماهیتی کاملا کیفی دارد و اصول روایتشناسی در آن در جهت جمعآوری و واکاوی دادهها بهکار رفته است. بر این اساس، دو مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این دو مدرس طی جلسات تعاملی در مورد مسائل آموزشی، رشتهای، حرفهای، جهانی، محلی و اجتماعی- فرهنگی رشتهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، با یک متخصص آموزش زبان تعامل داشتند و پس از این جلسات به نگارش روایتهایی از تجربیات خود در مورد این مسائل پرداختند. در تحلیل روایتها از روش معناشناسی قومی استفاده شد. نتایج به دستآمده نشان داد که تعامل، نقش سازندهای در رشد هویت مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان دارد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد که کیفیت تعاملات، در نظر گرفتن نقش مدرس- پژوهشگر، تقویت قدرت تفکر انتقادی و توجه به انگیزهی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، میتواند در رشد هویت آنها اثرگذار باشد. از این رو، برنامههای آموزشی مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بهتر است طوری طراحی شود که رشد هویت آنها در مسائل مختلف آموزشی اتفاق افتد
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش تعامل در مورد مسائل آموزشي، رشته اي، حرفه اي، جهاني، محلي و اجتماعي- فرهنگي بر رشد هويت رشته اي، حرفه اي، جهاني، محلي و اجتماعي- فرهنگي مدرسان آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان است که برآيند اين هويت ها موجب شکل گيري هويت کلي اين مدرسان ميشود.
همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان داد که کيفيت تعاملات ، در نظر گرفتن نقش مدرس - پژوهشگر، تقويت قدرت تفکر انتقادي و توجه به انگيزه ي مدرسان آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان ، ميتواند در رشد هويت آن ها اثرگذار باشد.
در اين راستا، اين پژوهش درصدد آن است که به بررسي نقش تعامل در مورد مسائل آموزشي، رشته اي، حرفه اي، جهاني، محلي و اجتماعي- فرهنگي در رشد هويت کلي مدرسان آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان بپردازد.
٤. روش شناسي پژوهش اين پژوهش ماهيتي کيفي دارد که در آن از رويکرد روايت شناسي ١ براي جمع آوري تجارب مدرسان آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان استفاده شده است که در جلسات تعاملي مربوط به مسائل آموزشي، رشته اي، حرفه اي، جهاني، محلي و اجتماعي- فرهنگي تدريس آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان ، شرکت داشته اند.
همچنين ، از آن جهت که هدف از انجام اين پژوهش بررسي نقش تعاملات در مورد مسائل آموزشي، رشته اي، حرفه اي، جهاني، محلي و اجتماعي-فرهنگي بر رشد هويت معلمان آموزش زبان فارسي به 1.
با توجه به يافته هاي اين پژوهش ميتوان بيان داشت که تعامل در مورد مسائل آموزشي، رشته اي، حرفه اي، جهاني، محلي و اجتماعي- فرهنگي موجب پويايي هويتي در مدرسان آموزش زبان فارسي به غيرفارسيزبانان مي شود.