چکیده:
سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده بهعنوان مهمترین عامل در جهت رشد سرمایه انسانی کودکان نقش ایفا میکنند و بیشک این سرمایهها در یادگیری زبان دوم توسط فرزندان خانواده نیز تاثیر عمیقی خواهند داشت. هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین سرمایهی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده با یادگیری زبان فارسی به وسیلهی کودکان آذریزبان است. برای دستیابی به این هدف ابتدا اصولی با عنوان ساختارهای مختلف زبانی و سرمایهها به صورت جامع و شامل معرفی شدهاند. اصولی که مبانی نظری پژوهش به شمار میروند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعهی آماری، والدین کودکان پیشدبستانی آذریزبان برخی از مناطق گوناگون شهر تبریز میباشد و نمونهی آماری تحقیق با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 155 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده و یادگیری زبان فارسی توسط کودکان پیشدبستانی آذریزبان رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. بدین ترتیب، به هر میزان که یادگیری زبان دوم در دوره پیش دبستانی به وسیله سرمایههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شود، کودکان در طول تحصیل عملکرد بهتری خواهند داشت. به بیان دیگر، بهترین راهکار برای بهبود عملکرد کودکان دوزبانه، افزایش سرمایههای مورد بررسی است.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه ي بين سرمايه اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خانواده با يادگيري زبان فارسي به وسيله ي کودکان آذريزبان 1 وحيد نژادمحمد نويسنده ي مسئول ، استاديار گروه آموزشي زبان و ادبيات فرانسه ، دانشگاه تبريز 2 مهدي نجاري دانش آموخته ي دکتري مديريت آموزشي، دانشگاه اروميه 3 مهسا سليمانزاده دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش زبان فرانسه ، دانشگاه تبريز چکيده سرمايه هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي خانواده به عنوان مهم ترين عامل در جهت رشد سرمايه انساني کودکان نقش ايفا مي کنند و بي شک اين سرمايه ها در يادگيري زبان دوم توسط فرزندان خانواده نيز تاثير عميقي خواهند داشت .
هدف اين پژوهش بررسي رابطه ي بين سرمايه ي اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي خانواده با يادگيري زبان فارسي به وسيله ي کودکان آذري زبان است .
نتايج پژوهش نشان داد که بين سرمايه ي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي خانواده و يادگيري زبان فارسي توسط کودکان پيش دبستاني آذري زبان رابطه ي مثبت و معني داري وجود دارد.
در مجموع و با توجه به مطالب بيان شده و همچنين ضرورت و اهميت يادگيري زبان رسمي فارسي به لحاظ هويتي، آموزشي و فردي- اجتماعي در کشور ايران براي تمام افراد خصوصا براي کودکان دوزبانه ،هدف اين پژوهش بررسي ارتباط بين سرمايه ي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خانواده ها با يادگيري زبان فارسي توسط کودکان پيش دبستاني مناطق گوناگون شهر تبريز ميباشد.
به طور کلي نتايج اين پژوهش نشانگر آن است که سرمايه ي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خانواده ها ميتواند مهارت هاي زبان آموزي کودکان را تحت تأثير قرار دهد.