چکیده:
زیارت به این معنا است که انسان با قصد و توجه، به دیدار شخص دیگری برود. وهابیان اصل رفتن به زیارت قبور را قبول دارند و آن را سنت می دانند؛ ولی سفر کردن برای زیارت را بدعت می شمارند. دلیل اصلی وهابیان، روایت "شد رحال" است که در آن، فقط سفر کردن به سه مسجد را جایز می شمارد. وهابیان می گویند: در استثنایی که در این روایت است، مکان در تقدیر است؛ پس سفر برای زیارت تمامی قبور بدعت است؛ در حالی که مستثنی منه در این روایت مسجد است و ربطی به دیگر سفرها ندارد. در روایاتی که از طریق محدثین اهل سنت وارد شده، تصریح به این مستثنی منه شده و علمای اهل سنت نیز در فتاوای خود تصریح به جواز، بلکه استحباب سفر برای زیارت قبور دارند.
خلاصه ماشینی:
نظرات بزرگان اهل سنت درباره زیارت قبور جناب خلیل احمد سهارنپوری در کتاب معروف خود بهنام المهند علی المفند که به تایید بسیاری از علمای اهل سنت رسیده است میگوید: نزد ما علمای دیوبند و همچنین بزرگان ما از علمای احناف، زیارت قبر سرور پیامبران6 از بزرگترین موجبات قرب الهی و از مهمترین مستحبات و از مؤثرترین موجبات رسیدن به درجات عالیه است؛ حتی زیارت قبر نبی اکرم6 قریب به وجوب است؛ اگرچه این زیارت، با شد رحال و بستن بار سفر به آنجا و بذل جان و مال باشد.
نتیجه بر اساس آیات قرآن کریم، روایات، عمل صحابه و نظرات بزرگان علمای اسلام، سفر برای زیارت قبور اولیای الهی بهویژه قبور صالحان و انبیا و در رأس آنها پیامبر اعظم اسلام6، فضیلت زیادی دارد و از افضل عبادات و قربات است و بر آن تأکید شده است؛ چون مقدمه زیارت قبور، طی طریق و شد رحال برای این منظور است، سفرهای زیارتی هم به دلالت التزامی _ به فرض اینکه هیچ روایتی در خصوص ترغیب به چنین سفرهایی وجود نداشته باشد و هیچ فقیهی به صراحت به استحباب یا اباحه چنین سفرهایی فتوا نداده باشد _ مستحب و لااقل مباح و مشروع است؛ در واقع نظر وهابیان که از ابنتیمیه پیروی کرده و این نوع سفر را حرام و بدعت میدانند، نظری باطل و خلاف کتاب و سنت و سیره مسلمین میباشد.