چکیده:
کشور هند تاریخی طولانی در تولید منسوجات خانگی دارد. به علت گستردگی کشور، جمعیت زیاد، وجود اقوام مختلف، دست رسی به آب های آزاد، دست رسی به منابع طبیعی الیاف و مواد رنگ زا، و باورهای قومی از تنوع منسوجات و روش های تولید برخوردار بوده است. تنوع در انواع البسة زنان و مردان، روشها ی نقش اندازی با چاپ، رنگ رزی یا سوزن دوزی سبب شده است تا گنجینة بزرگی از انواع منسوجات سنتی را دارا باشد. آشنایی با منسوجات سنتی هند، به علت تنوع و گستردگی، اطلاعات بسیار ارزند های را در اختیارمان قرار می دهد. کتاب منسوجات سنتی هند با هدف معرفی صنعت نساجی گذشته هند به
رشته تحریر درآمده است. باتوجه به کم بود منابع فارسی که منسوجات سنتی را معرفی و تحلیل کرده باشد، این کتاب توانسته است به عنوان یک منبع درسی موفق شناخته شود. محتوای کتاب
از جهات مختلف موردنقد و بررسی قرار گرفت. ارزیابی اثر نشان می دهد که کتاب جامعیت خوبی دارد و محتوای موجود جواب گوی نیاز کاربر بوده است. با رعایت نظم منطقی و انسجام بیش تر در محتوای متن، استفادة مناسب از تصاویر، یا پرهیز از اندکی پیش داوری در تاثیرپذیری منسوجات هندی از نوع ایرانی م یتوان اصالت و اعتبار اثر را ارتقا بخشید.
خلاصه ماشینی:
در بخش اول ، مثلاً بهتر بود دسته بندی مطالب ارائه شده درمورد منسوجات سـنتی هنـد ازنظر روش تولید منسوجات (بافت ) و طراحی (رنگ رزی و چاپ ) و سوزن دوزی ها انجام می گرفت و در هریک جزئیات با یک ساختار واحد دسته بندی می شـدند؛ مـثلاً ، در فصـل مربوط به سوزن دوزی منسوجات هند، دسته بندی مطالب می توانست به شکل زیـر صـورت پذیرد (٢٠٠٤ Abhishekh): ١.
در بخش دوم در کتاب موردبررسی ، در قسـمت البسـه ، بـدون بـرش لبـاس «سـاری » موردبررسی قرار گرفته است ، اما اگر در دسته بندی کاربردی ساری به بخش دست بافتـه هـا منتقل می شد، دراین صورت ، ساری شامل تقریباً هفت نوع می شـد کـه هریـک مربـوط بـه منطقه ای خاص بود که با روش متفاوتی تولید می شدند و در آن جا لازم بود که به طور کامل توصیف شوند (٢٠١٥ Mayank).
). در صفحۀ ٦٠ به طور خاص نقوش دسته بندی شده برای پارچه های زربفـت شـرح داده شده اند که البته بیش تر به ویژگی های زربفت های صفوی اشاره دارد و ازآن جاکـه موضـوع اصلی این بخش معرفی زربفت های هند است بنابراین خواننده دچـار تردیـد در تشـخیص نقوش غالب زربفت های هندی می شود (عدم اعتـدلال در تکـرار مطالـب در بخـش هـای مختلف کتاب وجود دارد و مثلاً در فصل چهارم پارچه های پنبه ای خیلی خلاصـه معرفـی شده اند و پارچه های زربفت با جزئیات و خیلی مفصل شرح داده شده اند).