چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، رابطه بین خودتنظیمی هیجانی، ادراک از محیط یادگیری و تابآوری تحصیلی با کاربرد مدلیابی دو سطحی دانشآموز و کلاس بود. این مطالعه با ایدهگرفتن از رویکرد بومشناختی، نسبت به تابآوری کودک و نوجوان، بر روی نقش معلم و کلاس میپردازد. این رابطه در میان 450 دانشآموز دختر دوره پایه دهم از مناطق 19گانه آموزشوپرورش مناطق تهران که از هر منطقه سه دبیرستان انتخاب شدند، بررسی گردید. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاسهای معلم بهعنوان بافت اجتماعی (TSC)، تابآوری تحصیلی ARI و خودتنظیمی هیجانی (SRQ) بودند. نتایج تحلیل چندسطحی نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای پژوهش بود که با وارد کردن متغیرها در هر دو سطح، رابطه متغیر خودتنظیمی هیجانی با تابآوری تحصیلی در سطح اول (001/ 0>p) و مولفههای درگیری، ساختار و حمایت از خودمختاری در سطح کلاس (001/ 0>p) معنادار است. بنابراین، مدارس حدود 27 درصد از واریانس تابآوری تحصیلی را تبیین میکنند و 73 درصد برای عوامل سطح دانشآموزان تبیین شده است. همچنین نتایج نشان داد که مدل دوسطحی برخلاف مدل معمولی و یکسطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه میدهد. یافتههای این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر تابآوری تحصیلی دانشآموزان چندسطحی است و برای بررسی تابآوری تحصیلی دانشآموزان، باید به همه سطوح موثر بر آن توجه شود و با واردکردن متغیرها در هردو سطح، رابطه متغیر خودتنظیمی هیجانی با تابآوری تحصیلی در سطح دانشآموز و مولفههای درگیری، ساختار و حمایت از خودمختاری در سطح کلاس معنادار میباشد.
خلاصه ماشینی:
رابطه بين خودتنظيمي هيجاني ، ادراک از محيط يادگيري و تاب آوري تحصيلي : کاربرد مدل يابي دو سطحي دانش آموز و کلاس Relationship Between Emotional Self-Regulation, Perception of Learning Environment and Academic Resilience: Application of Two-Level Modeling of Student and Classroom سمانه سميعيان Samaneh Samieyan * مسعود غلامعلي لواساني Masoud Gholamali Lavasani ** زهرا نقش Zahra Naghsh *** چکيده Abstract هدف از مطالعه حاضر، رابطه بين خودتنظيمي هيجاني ، ادراک The aim of the present study was to investigate theاز محيط يادگيري و تاب آوري تحصيلي با کاربرد مدل يابي دو ,rpeelractieoivnesdhipleabrentiwnegenenevimrotniomneanlt saenlfd-reagcualdaetimoincسطحي دانش آموز و کلاس بود.
onBsyhiipncletuwdienegn veamrioatibolensalosnelbf-ortehgulleavteilosnاول (سطح ٠٠٠١ واژه هاي کليدي : خودتنظيمي هيجاني ، ادراک از محيط يادگيري ، تاب آوري تحصيلي ، مدل يابي چندسطحي ,PKeerycewpotirodns: of EthmeotioLneaalrning selEf-nRveirgounlamtieonnt Academic Resilience, Multilevel Modeling *دانشجوي کارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران **نويسنده مسؤول : دانشيار گروه روان شناسي تربيتي و مشاوره ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران ***استاديار گروه روان شناسي تربيتي و مشاوره ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران Email: lavasani@ut.
random-intercept model with only student- level variable روابط بين عوامل فردي و تاب آوري ، عوامل خودتنظيمي در سطح دانش آموز و مؤلفه هاي اداراک از کلاس مدرسه به عنوان پيش بيني کننده وارد مدل شدند.
سپس براي بررسي روابط بين عوامل فردي و تاب آوري تحصيلي ، عوامل خودتنظيمي هيجاني در سطح دانش آموز و مؤلفه هاي ادراک از کلاس مدرسه به عنوان پيش بيني کننده وارد مدل شدند.