چکیده:
ﮐﻼن ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﺎ ﺑﯿﺶ از 8 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻧﻔﺮ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺳﺎﮐﻦ و 4 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎور، از ﻧﻈﺮ ﺷﺪآﻣﺪ و ازدﺣﺎم ﺧﻮدروﯾﯽ دارای ﻣﻌﻀﻼت زﯾﺮﺳﺎﺧﺘﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و رﻓﺘﺎری ﺑﺎ روش ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻬﺮی به شیوه ﺳﻨﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ آن را ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﻼف ﺳﺮدرﮔﻢ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﻣﺘﻌﺪدی را ﺑﺮای ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺗﻬﺮان ﺑﺮﺷﻤﺎری ﮐﺮد اﻣﺎ ﻣﺤﻘﻖ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ درﭘﯽ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎری ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﻗﺎﻟﺐ 22 ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻬﺮداری اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻈﺮ ﻧﻮع، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ روش، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ –ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ-ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺗﻌﺪاد 80 ﻧﻔﺮ از ﻣﺴﺌﻮﻻن راﻫﺒﺮدی و ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار ﺗﺮاﻓﯿﮏ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان از ﺷﻬﺮداری و ﭘﻠﯿﺲ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و راﻧﻨﺪﮔﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ شیوه ﺗﻤﺎم ﺷﻤﺎر از آﻧﻬﺎ ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ ﺷﺪ. ﻣﯿﺰان ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ آزﻣﻮن آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﻧﺪازهگیری شد (0. 964) ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. در ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری 4 ﺑﻌﺪ، 11 ﻣﺆﻟﻔﻪ و 34 ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﻋﻼﻣﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻣﯿﺰان ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد (0. 957) اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از وش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری اﺑﻌﺎد 4 ﮔﺎﻧﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮ ﻣﺘﻐﯿﺮ اﺻﻠﯽ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی و اﻟﮕﻮی رﻓﺘﺎری ترافیک شهر تهران طراحی گردید.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: رفتار-ترافيک - شهر تهران -الگوي رفتاري ١ -استاديار دانشگاه و هيئت علمي دانشگاه علوم انتظامي امين تلفن ٢ -دانش آموخته دکتري رشته مديريت راهبردي پدافند غيرعامل و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم انتظامي امين مقدمه و بيان مساله همان گونه که آموزش به تغيير رفتار منجر مـيشـود، ممکـن اسـت جنبـه ارادي داشـته امـا يـادگيري ميتواند غيرارادي باشد و در برخورد اجتماعي صورت گيـرد، زيـرا رفتارهـاي کـودک در تمـاس بـا ديگران و با بزرگ ترهاي خانواده او شکل ميگيرد و شيوه فرزند پروري والدين تا حـد زيـادي طـرز رفتار اجتماعي فرزند را تعيين ميکند، زيرا تربيـت مطلـوب و سـازگار بـا ديگـران را قـوانين جـاري خانواده با ارزيابي درست واقعيت ها، ثبات ميبخشند(اسماعيلي،٨:١٣٨٩) پايداري در اصلاح رفتار ترافيکي، در کلان شهر تهران به شدت نيازمند ساماندهي فضاست کـه محـور اصلي آن بر کاهش و باز توزيع جمعيت و فعاليت ها اسـتوار اسـت .
)= ضريب وزني بعد رفتار رواني فردي )به تصویر صفحه مراجعه شود) ميانگين حوزه بررسي وضعيت شاخص هاي الگوي رفتاري مديريت ترافيک شهر تهران 0.
در شناسايي و تبيين مؤلفه هاي الگوي رفتاري مديريت ترافيک شهر تهران تمامي متغيرهاي مستقل و وابسته ،کمي بوده و براي بررسي رابطه بين متغيرهاي مستقل و وابسته از رگرسيون خطي چند متغيره استفاده شده است .
براي مطالعه ميزان تأثير ١١ مؤلفه هاي تحقيق بر روي ٤ بعد الگوي رفتاري مديريت ترافيک شهر تهران از تحليل آماري رگرسيون در جدول زيراستفاده شده است .