چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثر بخشی آموزش مهارت های پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی بر انعطاف پذیری کنشی، سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدردوره دوم متوسطه شهر اهواز انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل دانش آموزان در معرض خطر سوءمصرف مواد مخدر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 80 نفر دانش آموز بود که به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (40 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش به میزان 17 جلسه آموزش مهارت های پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی را دریافت کردند. به منظور جمع آوری دادهها از مقیاس انعطاف پذیری کنشی کانر- دیویدسون و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد در متغیرهای انعطاف پذیری کنشی، سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای پیشگیری مبتنی بر باورهای دینی میتواند به عنوان یک شیوه مداخله پیشگیرانه مناسب به کار گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
Alterman, Caciola, Ivey, & Donna با توجه به آن چه گزارش شـد یکی از معضـلات بسـیار جدی نوجوانان سـوءمصـرف مواد میباشـد که منجر به آسـیب ها و پیامدهای مختلف جسـمانی، اجتماعی و تحصـیلی میشـود و میتوان با ارائه رویکرد پیشــگیرانه مناســب در جهت ارتقای عوامل محافظت کننده به ویژه انعطـاف پـذیری کنشـــی و ســـازگـاری افراد در معرض خطر اقـدام نمود.
در پژوهش حاضــر این مســئله مد نظر اســت که آیا آموزش مهارت های پیشــگیری مبتنی بر بـاورهـای دینی بر انعطـاف پـذیری کنشـــی و ســـازگـاری عـاطفی، اجتمـاعی و آموزشـــی دانش آموزان در معرض سوءمصرف مواد مخدر دوره دوم متوسطه اثر بخش است ؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری پژوهش حاضـــر به روش آزمایشـــی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شـــد.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام پژوهش حاضـر تعیین میزان اثر بخشـی آموزش مهارت های پیشـگیری مبتنی بر ـباورهـای دینی بر انعطـاف پـذیری کنشـــی و ســـازگـاری عـاطفی، اجتمـاعی و آموزشـــی دانش آموزان در معرض خطر سـوءمصـرف مواد مخدر دوره دوم متوسـطه بود.
نتایج نشان داد آموزش مهارت های پیشــگیری مبتنی بر باورهای دینی توانســته ســازگاری عاطفی دانش آموزان در معرض خطر سـوءمصـرف مواد مخدر را افزایش دهد.
همچنین یافته ها نشـان داد آموزش مهارت های پیشـــگیری مبتنی بر باورهای دینی میتواند باعث افزایش ســـازگاری اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر سـوءمصـرف مواد مخدر شـود.
در نهایت یافته های پژوهش حاضــر گویای اهمیـت آموزش مهـارت هـای پیشـــگیری مبتنی بر ـباورهـای دینی بر انعطـاف پـذیری کنشـــی، سـازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشـی دانش آموزان در معرض خطر سـوءمصـرف مواد مخـدر اســـت .