چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روان درمانی مثبت گرا و واقعیت درمانی بر کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی انجام شد. پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی همراه با انتخاب و گمارش تصادفی آزمودنی ها، در گروه های آزمایش و کنترل به همراه پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم استعدادهای درخشان شهر خرم آباد بودند که ابتدا همه دانش آموزان پرسشنامه کمال گرایی و استرس تحصیلی را تکمیل کردند. سپس تعداد 45 نفر که بالاترین نمرات را در مقایسه با سایرین کسب کردند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش اول به مدت 8 جلسه مداخلات روان درمانی مثبت گرا و گروه آزمایش دوم هم به مدت 8 جلسه مداخلات واقعیت درمانی را دریافت کردند، اما گروه کنترل طی این مدت هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با آزمون کواریانس یکطرفه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو روش منجر به کاهش معنادار کمال گرایی و استرس تحصیلی آزمودنی های گروه های آزمایش شدند. از بین دو نوع درمان، روان درمانی مثبت گرا تاثیر بیشتری در کاهش استرس تحصیلی داشت. اما بین دو روش در کاهش کمال گرایی تفاوت معناداری به دست نیامد. بر اساس نتایج، واقعیت درمانی و روان درمانی مثبت گرا می تواند به منظور کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی دانش آموزان تیزهوش مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی Quarterly of Psychology of Exceptional Individuals دانشگاه علامه طباطبائی Allameh Tabataba’i University سال نهم ، شماره ٣٤، تابستان ٩٨، ص ٧٩ تا ١١٠ Vol. 9, No. 34, Summer 2019 بررسی و مقایسه اثربخشی روان درمانی مثبت نگر و واقعیت درمانی بر کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر تیزهوش سیروس مرادیزاده ١، حسنعلی ویسکرمی*٢، فضل الله میردریکوند٣، عزت اله قدم پور، 4 5 فیروزه غضنفری تاریخ دریافت : ٩٨/٠٢/٠١ تاریخ پذیرش : ٩٨/٠٥/٣١ چکیده این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی روان درمانی مثبت نگر و واقعیت درمانی بر کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر تیزهوش انجام شد.
بر اساس نتایج پژوهش حاضر، روش های واقعیت درمانی و روان درمانی مثبت نگر میتواند به عنوان روشی کارآمد به منظور کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی دانش آموزان تیزهوش مورد استفاده قرار گیرد.
Beitel, Wald, Midgett, Green, Cecero, Kishon & Barry 2.
Dunne, Sun,Nguyen, Truc,Loan& Dixon 4.
برای کاهش و تعدیل مشکلات روان شناختی فوق که در بین دانش آموزان مدارس خاص شیوع بیشتری دارند، روش های مختلفی وجود دارد که در این پژوهش بر مبنای اهداف و مفاهیم بنیادی آنها از روش روان درمانی مثبت نگر و واقعیت درمانی استفاده میشود که در ادامه خواهد آمد.
یکی دیگر از از روش های کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی در بین دانش آموزان تیزهوش روان درمانی مثبت نگر است .
بحث و نتیجه گیری هدف کلی پژوهش حاضر، اثربخشی مداخلات واقعیت درمانی و روان درمانی مثبت نگر بر کاهش کمال گرایی و استرس تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه تیزهوشان شهر خرم آباد بود.