چکیده:
پژوهش حاضر، گفتار گویشوران بومی کرد زبان شهرستان کامیاران (استان کردستان) را با استفاده از رویکرد تسلط لیکاف (Lakoff, 1975) مورد بررسی قرار دادهاست. بر پایة دیدگاه لیکاف، فراوانی بهکارگیری برخی از ویژگیها در زبان زنان، نسبت به زبان مردان بیشتر است. وی از این ویژگیها با نام نشانگرهای زبانی عاری از قدرت و قاطعیت، یاد کرده و به همین سبب گونه زبانی زنان را ضعیف دانستهاست. هدف پژوهش حاضر، بررسی این مسئله است که عامل جنسیت همراه با متغیر تحصیلات، چه تاثیری بر قاطعیت گفتار ایجاد میکند. دادههای پژوهش، به روش میدانی و با استفاده از مصاحبه گردآوری شدند. سپس این دادهها، با استفاده از آزمون مربع خی در محیط نرمافزار اس. پی. اس. اس مورد سنجش قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد بین جنسیت، تحصیلات و فراوانی کاربرد گفتار عاری از قدرت، در گویش مورد اشاره ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به یافتههای مقاله، باید اشاره نمود که متغیر تحصیلات در ایجاد زبانی قوی و همچنین کمرنگ کردن نشانگرهای عدم اعتماد به نفس و قدرت در کلام زنان، نقش چشمگیرینداشتهاست.
خلاصه ماشینی:
بررسی قدرت و قاطعیت گفتار گویشوران کردزبان با توجه رویکرد تسلط لیکاف ١ ژینو ابراهیمی ٢ روناک مرادی ٣ تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٧/٠٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٨/١٤ چکیده پژوهش حاضر، گفتار گویشـوران بـومی کـرد زبـان شهرسـتان کامیـاران (اسـتان کردستان ) را با استفاده از رویکرد تسلط لیکـاف (١٩٧٥ ,Lakoff) مـورد بررسـی قرار داده است .
ایـن پژوهش در پی بررسی گفتار زنان و مردان کردزبان ساکن در شهرستان کامیاران ، بر پایـۀ رویکـرد تسـلط ١ لیکـاف (١٩٧٥ ,Lakof) بـا اسـتفاده از متغیرهـای جنسـیت و تحصـیلات ، اسـت .
در این راستا، می توان به آثار پژوهشگران دیگر اشاره کرد؛ در ایـن زمینـه محمودی بختیاری و دهقانی (٢٠١٣ ,Dehghani &Mahmoudi Bakhtiari, ) بـه هشـت مشخصـه زبـانی ، حـاتمی (٢٠١٧ ,Hatami) بـه نـه ویژگـی زبـانی و همچنـین مقالـه دلبـری و همکـاران (٢٠١٧ ,.
Rahbar et al)، شریفی مقدم و بردبار ()٢٠١١( ,Bordbar &Sharifi Moghadam )، برزگـر آق قلعـه (١٩٩٩ ,Barzegar Aq Qala)، جابر (٢٠٠٢ ,Jaber) و اصلانی (٢٠٠٤ ,Aslani) اشاره کرد.
هر چنـد این تفاوت به صورت برعکس روی داده است که باز هم تأییدکننده نظر لیکـاف (١٩٧٥ ,Lakof) است مبنی بر اینکه زنان از واژه های رکیک و دشواژه ها کمتر از مردان استفاده می کنند.
بـا توجـه بـه جدول های (٢) و (٤)، با وجود تفاوت معناداری که تحصـیلات بـر فراوانـی کـاربرد ویژگـی هـای زبانی لیکاف (١٩٧٥ ,Lakof) ایجاد نموده است ، این تفاوت بیشتر بر اساس متغیـر جنسـیت اسـت .
این ویژگـی هـا همچنـین نمایـانگر ایـن موضـوع هستند که بین متغیر تحصیلات و فراوانی استفاده از ویژگی های زبانی تفاوت معناداری وجود دارد.