چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان انجام شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون گسترشیافته با یک گروه آزمایش و دو گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان گرمی با دامنه سنی 15 تا 18 سال تشکیل میدادند که از میان آنها 45 نفر بهتصادف انتخاب شد و در سه گروه، یک گروه آزمایش (15 نفر) و دو گروه مقایسه (هر گروه 15 نفر) بهتصادف گمارده شدند. آزمودنیها پرسشنامه اضطراب موقعیتی اشپیلبرگر (1983) را در دو نوبت (پیشآزمون و پسآزمون) تکمیل کردند. از گروه آزمایش خواسته شد که به مدت 20 دقیقه به رنگآمیزی طرح ماندالا بپردازند، همچنین از گروه اول مقایسه خواسته شد که به مدت 20 دقیقه به رنگآمیزی صفحه شطرنجی مشغول شوند و از گروه دوم مقایسه نیز خواسته شد به مدت 20 دقیقه به کشیدن نقاشی آزاد بپردازند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت میان گروهها در پسآزمون اضطراب از لحاظ آماری معنادار است، به این معنی که هر سه روش رنگآمیزی ماندالا، رنگآمیزی صفحه شطرنجی و نقاشی آزاد در کاهش اضطراب مؤثر بودهاند. در ادامه نتایج حاصل از آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد روش رنگآمیزی ماندالا نسبت به دو روش دیگر تأثیر بیشتری داشته است. این تفاوت میتواند بر اثر فراخوانی کنشهای خود برای یکپارچهسازی فعالیتها در جریان درگیر شدن آزمودنیها در رنگآمیزی ماندالا تفسیر شود.
The purpose of this study was to investigate the effect of mandala therapy on reducing anxiety in adolescents. The research was experimental with a pre-test post-test design developed with a test group and two groups of comparison. The statistical population of the study consisted of all high school students in the city of Germi aged 15 to 18 years old, among whom 45 were randomly selected and divided into three groups: one experimental group (15 people) and two groups Each group of 15 people was randomly assigned. The subjects completed the Spielberger positional anxiety questionnaire (1983) in two stages (pre-test and post-test). The experimental group was asked to paint the mandala for 20 minutes. Also, the first group was asked to engage in staining for 20 minutes and the second group was asked to compare for 20 minutes to Draw free painting. The results of covariance analysis showed that the difference between the groups in the post-test of anxiety was statistically significant, meaning that all three methods of mandala coloring, stained chess coloring, and free painting were effective in reducing anxiety. The results of the Bonferroni post hoc test showed that the mandala staining method had more effect than the other two methods. This difference can be interpreted by calling on its actions to integrate activities in the course of the engagement of subjects in the drawing of the mandala.
خلاصه ماشینی:
بلافاصله پس از نوشتن از آن ها خواستیم تا به پرسشنامه اضطراب موقعیتی اشپیلبرگر پاسخ بدهند تا بتوانیم میزان اضطراب موقعیتی آزمودنیها را قبل از انجام مداخله اندازه گیری نماییم (مرحله پیش آزمون )، سپس از افراد گروه اول (شامل ٥ نفر) خواسته شد به مدت بیست دقیقه و به صورت آزاد به رنگ آمیزی نمونه خام ماندالا با ابعاد (٢٥*١٧) که نمونه کوچک آن در طرح شماره ١ در شکل زیرنمایان است با استفاده از ١٠ مداد رنگی (به رنگ های قرمز، آبی، زرد، صورتی، سبز، قهوه ای، سیاه ، بنفش ، فسفری و نارنجی) که در اختیار هریک از اعضای گروه قرار گرفت بپردازند، همچنین از ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
تعدادی از پژوهش ها همسو با پژوهش حاضر به نتایجی مشابه دست یافتند که از آن جمله میتوان به پژوهش صورت گرفته توسط کاری و کسر (٢٠٠٥) اشاره نمود، نتایج این پژوهش نشان داد که اثربخشی رنگ آمیزی ماندالا بر کاهش اضطراب آزمودنیها بیشتر از دو روش رنگ آمیزی صفحه شطرنجی و کشیدن نقاشی بوده است .
(2016 نتایج این پژوهش به روشنی نشان داد که رنگ آمیزی طرح ماندالا بر کاهش اضطراب آزمودنیها اثرگذار است و همچنین در مقایسه با دو گروه رنگ آمیزی صفحه شطرنجی و نقاشی آزاد، تأثیر بیشتری بر کاهش اضطراب دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که رنگ آمیزی طرح ماندلا میتواند به عنوان نوعی از مدیتیشن یا مراقبه مورداستفاده قرار گیرد و به عنوان یک ابزار درمانی برای کاهش اضطراب به کار گرفته شود.