چکیده:
نظام اداری ابزار کار و ماشین اجرایی دولت است. نظام اداری، دیدگاهها و رویکردهای علمی دولت را در سطح عملیاتی محقق کرده و با استفاده از سازوکارهای فنی تلاش میکند انتظارهای جامعه و مردم را تامین کند. چنانچه کشوری در نظام اداری خود دارای انسجام و کارآمدی لازم باشد، این انسجام و کارآمدی به صورت کلنگر بر سایر مسائل پرتو افکنده و آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و راه پیشرفت را در همه امور هموار خواهد کرد؛ بنابراین، پژوهش با هدف بررسی عنوانهای پایاننامهها و رسالههای مدیریت دولتی و تطبیق آنها با سیاستهای کلّی نظام اداری کشور در 4 دانشگاه: علامه طباطبائی (ره)، تربیت مدرس، تهران و پردیس فارابی قم، صورت پذیرفت؛ پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی با مراجعه به 1400 پایاننامه و رساله در مقاطع ارشد و دکتری در رشته مدیریت دولتی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمامشمار است و هر 1400 اثر که مربوط به یک بازه زمانی 16 ساله (8 سال قبل از ابلاغ سیاستها و 8 سال بعد از ابلاغ سیاستها) هستند، مورد تحلیل قرار گرفتهاند؛ پس از تحلیل محتوای عناوین پایاننامهها و رسالهها و با توجه به کدگذاری اولیهای که بر روی بندهای 26 گانه سیاستهای نظام اداری به عمل آمد، بند 15 (دولت الکترونیک)، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و بند 18 (شفافسازی و آگاهیبخشی به مردم) کمترین فراوانی را داراست که در مجموع پایاننامههای دفاع شده، 1136 پایاننامه (81%) منطبق با بندهای 26 گانه سیاستهای نظام اداری کار شدهاند؛ از اینرو انتظار میرود با توجه به پتانسیلی که در دانشگاههای برتر وجود دارد، در راستای بهبود نظام اداری، اهتمام بیشتری نسبت به ارائه راهکارهای عملی از سوی جامعه علمی به دولت و دستگاههای دولتی ارائه شود و دولت نیز با کاربست و پذیرش این راهحلها به کارآمدی هرچه بیشتر نظام اداری کمک کند.
خلاصه ماشینی:
چنانچه کشوری در نظام اداری خود دارای انسجام و کارآمدی لازم باشد، این انسجام و کارآمدی به صورت کل نگر بر سایر مسائل پرتو افکنده و آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و راه پیشرفت را در همه امور هموار خواهد کرد؛ بنابراین ، پژوهش با هدف بررسی عنوانهای پایاننامه ها و رساله های مدیریت دولتی و تطبیق آنها با سیاست های کلی نظام اداری کشور در ٤ دانشگاه: علامه طباطبائی (ره)، تربیت مدرس، تهران و پردیس فارابی قم ، صورت پذیرفت ؛ پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از روش تحلیل محتوای کیفی با مراجعه به ١٤٠٠ پایاننامه و رساله در مقاطع ارشد و دکتری در رشته مدیریت دولتی انجام شده است .
در همین راستا محققین تصمیم گرفتند تا این پژوهش را با هدف بررسی عناوین پایاننامه ها و رساله های مدیریت دولتی و تطبیق آنها با سیاست های کلی نظام اداری کشور در ٤ دانشگاه: علامه طباطبایی (ره )، تربیت مدرس، تهران، پردیس فارابی قم و با مطالعه ١٤٠٠ پایان نامه و رساله در یک بازه زمانی قرینه ١٦ ساله (از سال ٨١ الی ٩٦، که ٨ سال قبل از اعلام سیاست ها و ٨ سال بعد از اعلام آنها را پوشش میدهد) انجام دهند تا مشخص شود که جامعه علمی و دانشگاهی تا چه میزان به این سیاست های ابلاغی قبل و بعد از تبیین آنها، توجه مبذول داشته است که اگر این میزان انطباقپذیری رشد داشته باشد، میتوان امید به بهبود امور داشت و چنانچه دارای افت شده باشد، باید به بررسی ریشه های آن پرداخت ؛ نکته حائز اهمیت که پس از بررسیهای فراوان بدان دست یافته شد، عبارت است از: نبود هیچ گونه کار تحقیقاتی پیرامون رابطه سیاست های نظام اداری و پژوهش هایی که در حوزه مسائل سیاسی، سازمانهای دولتی، مدیریت اجرایی و...