چکیده:
هیجانها بهطور بالقوه در هر جنبهای از فرایند تدریس و یادگیری دخیل هستند و تدریس خوب با انواعی از هیجانهای مثبت تحقق پیدا میکند. بنابراین درک ماهیت هیجانها در محیطهای آموزشی ضروری است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای تدریس تریگول (2012) بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهشی کلیه اساتید دانشگاه فردوسی مشهد (804 نفر) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 280 نفر تعیین شد و به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 5 نفر از متخصصان دانشگاه فردوسی بر اساس شاخص روایی محتوایی موردبررسی قرار گرفت، برای احراز روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از روش همسانی درونی و باز آزمایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجانهای تدریس برابر با 89/0 و برای عاملها از 73/0 تا 84/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجانهای تدریس از ویژگیهای روانسنجی قابل-قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در مطالعات هیجانهای مربوط به تدریس استفاده کرد.
Emotions are intimately involved in virtually every aspect of the teaching and learning process and good teaching is charged with positive emotions. Therefore; an understanding of the nature of emotions within the educational context is essential. This study aimed to investigate the Psychometric Properties of the emotions in the teaching Inventory of Trigwell (2012). The research method was descriptive-correlative. Teachers of Ferdowsi University of Mashhad were the research population. The required sample size was determined 280 based on the Cochran formula and participants were selected by the relative class sampling method. The Content Validity of inventory was evaluated by 5 experts based on the CVI Index. The validity was determined by confirmatory factor analysis and the reliability of ETI was confirmed by internal consistency (Cochran`s alpha) and test-retest method. The goodness of fit indexes was confirmed by confirmatory factor analysis (CFA). Also, the alpha coefficient for total size was 0/89 and for subscales was from 0/73 to 0/84. Hence, Results showed that Emotions in the teaching Inventory had acceptable psychometric properties in the sample of university teachers and can be used as a valid scale in studies related to the teaching emotions.
خلاصه ماشینی:
Pekrun, Goatz, Titz & Perry 2.
Bahia, Freire, Amaral & Teresa Estrela 5.
Scherer, Schorr & Johnstone 2.
Watson, Clark & Tellegen 5.
Chen هیجان های تدریس و پرسشنامه رویکردهای تدریس در بین ١٧٥ استاد دانشگاه استرالیا به بررسی تجربی این موضوع پرداخت و نشان داد که رابطه معنی داری بین نحوه ی تجربه هیجانی اساتید در بافت تدریس و نحوه ای که آنها به تدریس نزدیک می شوند.
تریگوال (٢٠١٢) برای اندازه گیری هیجان های تدریس اساتید پرسشنامه ای را تدوین کرده که از ویژگیهای روان سنجی مطلوبی برخوردار است .
همچنین با تدوین چنین پرسشنامه ای، پژوهشگران میتوانند درباره هیجان های تدریس و متغیرهای مرتبط به پژوهش بپردازند و دانش و آگاهی اساتید را افزایش داده و از یافته های چنین پژوهش هایی میتوان در عمل بهره برد؛ بنابراین ، ارائه ابزاری مناسب برای بررسی این متغیر و نشان دادن نقش حیاتی آن ضروری است .
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه هیجان های تدریس تریگول (٢٠١٢) بود.
Teaching and Teacher Education, 14:835-854 Jennings, P.
Emotions and confidence within teaching in higher education.
How emotions matters in four key relationships in teaching and learning in higher education.
Teachers' emotions and teaching: a review of the literature and directions for future research.
Relations between teachers’ emotions in teaching and their approaches to teaching in higher education: A pilot study.
Relations between teachers’ emotions in teaching and their approaches to teaching in higher education.
“Exploring Emotion in Teaching: Emotional Labor, Burnout, and Satisfaction in Chinese Higher Education.