چکیده:
در این مقاله با اتکاء به مبانی و قواعد «نظام ارتقای کیفیت» و با نگاهی به فعالیتها و تولیدات در سپهر رسانهای کشور؛ فرایند و چالشهای این حوزه بررسی و تحلیل شده و بر شناسایی شبکة مسائل اصلی موجود در مراحل ایدهپردازی، طراحی، تولید و انتشار آثار و محصولات رسانهای، تأکید شده است. هدف این تحقیق؛ واکاوی نقش و عملکرد نظام ارتقای کیفیت در حوزة فعالیتها و تولیدات رسانهای کشور بوده و رفع چالشهای اساسی این حوزه و سازوکارهای بهبود آن، استخراج و توصیه شده است. این تحقیق با روش پژوهش «مطالعة موردی» که از راهبردهای کیفی مورد استفاده در مطالعات مدیریت و نظامها میباشد، با بهرهگیری از ابزار مصاحبه برای بررسی عمیق شرایط خاص «فعالیتهای رسانهای» و بایستههای «نظام ارتقای کیفیت» سامان یافته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که؛ روابط و فرایند فعالیتهای رسانهای، روابطی است که هنوز هم در عرصههایی بهطور مشخص و معناداری بر پایة استقلال فرهنگی استوار نیست و در این میان رعایت نظاممند فرایند ارتقای کیفیت «فعالیتها و تولیدات رسانهای» نقش عمده و زیربنایی در تعالی فرهنگی کشور خواهد داشت.
Based on the rules of quality control system together with an eye on the country’s media activities and products, this article has analyzed the process and challenges facing this field; it has also aimed at identifying the network of the present basic issues on theorizing, designing, and dissemination of works and media products. This research was carried out to analyze the role and function of quality promotion system in the field of the country’s media activities and products which were extracted and recommended. The present study is based on the case study method which is a qualitative strategy used in management studies and systems, employing the tool of interviewing to deepen the specific conditions of media activities and the requirements of the quality tracking system. Research findings indicate that relations and processes of media activities do not fully support the cultural autonomy yet; they also demonstrate that systematic monitoring of the quality-enhancing process of media activities and media play a major role in making the country’s cultural excellence.
خلاصه ماشینی:
بررسي اين مباني نظري و سلسله مزيت هاي نامبرده ، بيانگر اين است که مقوله ها و مفاهيم مرتبط با «مزيت رقـابتي » را در يک نگرش کلي، مي توان در سه دستۀ زير، تقسيم بندي و ارائه کرد: الف ) مزيت رقابتي بر مبناي منابع و قابليت هاي «محتوايي» فعاليت ها و توليدات رسانه اي؛ ب ) شبکۀ تعاملي کيفيت «ساختار» تهيه و توليد آثار در سپهر رسانه اي کشور؛ ج ) مزيت رقابتي برمبناي ويژگيهاي «زمينه اي» نظام تبليغ فرهنگي کشور.
به طور کلي در رابطه با مقوله و مؤلفه هاي مزيت رقابتي ، دو نکته بسيار حائز اهميت است ، که اولي «کسب و ايجاد مزيت رقابتي و ايجاد لايه هاي جديد و متعدد مزيت » و دومي «کيفيت و پايدارسازي آن » است که براي تحقق هدف اول هر سه دسته منابع مزيت رقابتي شامل «منابع محتوايي توليدات و فعاليت ها»، «قابليت هاي کيفي و ساختار و قالب هاي توليدات رسانه اي» و «قابليت هاي محيطي و زمينه اي فعاليت هاي رسانه اي» بايد مورد توجه و بهره برداري قرار گيرند، و براي تحقق هدف دوم و دستيابي به «مزيت رقابتي پايدار١» نيز ايجاد ترکيب منحصر به فردي از منابع محتوايي و قابليت هاي نظام وارة ارتقاي کيفيت ، اتکاء به منابع نامشهود و روش هاي نامتجانس ، نقش تعيين کننده اي را ايفاء مي کند، زيرا «مزيت رقابتي پايدار فعاليت ها و توليدات رسانه اي» مستلزم ابهام علي و عمق راهبردي فرهنگي است و در اين صورت است که تقليدپذيري از مزيت رقابتي در سپهر رسانه اي کشور، به واسطۀ کيفيت منحصر به فرد آن ، توسط رقبا مشکل و ناممکن شده و 1.