چکیده:
هنر ایران و هند در دوره صفوی، پیوستگیهای زیادی با یکدیگر داشته است؛ به طوری که آثار آن در اسطرلابسازی قرن 10 تا 12 ه. ق. با تزئینات زیاد مشهود است. در این دوره اسطرلابسازی به ویژه در ایران و هند در مسیر جدیدی قرار گرفت و نقوش و تزئینات پرکار تمام فضای اسطرلابها را پوشش داد. هدف این پژوهش بررسی نقوش و تزئینات اسطرلابهای صفوی ایران و مغولی هند (قرن 10-12 ه. ق.) و مطالعه تاثیر اسطرلابهای صفوی بر اسطرلابهای مغولی است و با روش توصیفی-تحلیلی به مطالعه اسطرلابهای موزه ستارهشناسی ادلر پرداخته است تا به این پرسشها پاسخ دهد که نوع نقوش و تزئینات و وجوه اشتراک و تمایز اسطرلابهای صفوی و مغولی چیست؟ اسطرلابهای صفوی چه تاثیری بر اسطرلابهای مغولی داشته اند؟ 13 اسطرلاب صفوی و 8 اسطرلاب مغولی در موزه ادلر نگهداری میشود که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی بارز اسطرلابهای این دوره نقوش و تزئینات پرکار است که آنها را از سایر اسطرلابها متمایز میسازد. با بررسی و بحث و تحلیل نقوش، تزئینات و شکل نمونهها، وجوه اشتراک و تمایز آنها شناسایی شده است. اسطرلابهای صفوی ویژگیهای مخصوص به سبک خود از جمله وفور به کارگیری آیات قرآنی و اشعار فارسی (به ویژه شعر «غرض نقشیست کز ما بازماند»)، تلاش در قرینهسازی و ظرافت بالای شبکهبریهای عنکبوت و عضادههای پرتزئین دارند. اسطرلابهای هندی نیز با کرسیهای متنوع از نظر ابعاد و تکنیک، میله نشانهروی بر عضاده و کمانهای اضافه در عنکبوت، در بسیاری موارد ظاهری متفاوت از خود به نمایش گذاشتهاند. اما در نهایت نقوش و تزئینات مشترک از نظر مضمون و محتوا، نوع و نحوه ساخت، همچنین شباهتهای فراوان میان این دو گروه مانند: شکل مثلثی کرسیها، به کارگیری نقوش اسلیمی، ختایی، خط نستعلیق و شبکهبریهای ظریف در بخشهای مختلف اسطرلابها، نمایانگر تاثیرپذیری آنها از یکدیگر است.
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size: 12px;">Iranian and Indian Art in Safavid period has a lot of attachments to each other that its effects is visible in abundance of decorations. In that time, astrolabe-making specially in Iran and India went a new way and delicate and prolific decorations covered the entire space of the astrolabes. As regards to that the astrolabe has been studied more scientifically regardless of its visual features,The main purpose of this research is checking motifs and decorations of Iran and India’s astrolabes which made in 10-12 century AH (16-18 AD) and the effect of the Safavid astrologers on Mongolian astrolabes. This research in a descriptive-analytical method studies Adler Planetarium and Astronomy Museum astrolabes to answer these questions: What are the motives and decoration of Iranian Safavid and Indian Mongolian Astrolabes and what are the similarities and differences between them? what is the effect of the Safavid astrologers on Mongolian astrolabes? There is 13 Safavid astrolabes and 8 Mongolian astrolabes in Adler Museum which has been studied in this article. Significant feature of these astrolabes is delicate motifs and ornaments which distinguishes them from other astrolabes. By studying and analyzing motifs, decorations and shapes of samples, similarities and differences have been identified. Safavid Astrolabes have their own style including: the abundance of Quran verses and Persian poems (specially this poem: gharaz naghshist kaz ma bazmanad, <span dir="RTL">غرض نقشیست کزمابازماند</span>), pattern of motifs, high elegance of the rete’s cutting, richly decorated alidades. Indian astrolabes also with various thrones in terms of dimensions and technique, sighting tubes attached to their alidade and additional bows in rete, have a different style. With all of this, common motifs and decorations in terms of content, type and mode of construction, also a lot of similarities between these two groups, including: triangular thrones, using Plant motifs (eslimi & khatayi), Nastaliq calligraphy and delicate cutting in different parts of astrolabes, clearly represent their impact on each other.</span></div>