چکیده:
از رشد نقدینگی بهعنوان یکی از عوامل وقوع ادوار تجاری نام برده شده است. بر این اساس و باتوجه به اینکه نقدینگی در اقتصاد ایران و در طی یک دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است، لذا در این تحقیق، مسئله اثرگذاری رشد نقدینگی بر وقوع ادوار تجاری در اقتصاد ایران در فاصله بازه زمانی 1353 تا 1396 مطالعه شده و برای این کار از روش همجمعی جوهانسن-جوسیلیوس استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که در اقتصاد ایران متغیرهایی نظیر نوسان قیمت نفت، سرمایهگذاری بخش خصوصی و رشد حجم نقدینگی از عمدهترین عوامل شکلگیری ادوار تجاری در اقتصاد ایران به حساب میآیند. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بلندمدت، رشد حجم نقدینگی بر ادوار تجاری اثر منفی و معنیدار و سرمایهگذاری بخش خصوصی و نوسان منفی قیمت نفت تاثیر مثبت بر آن دارند.
The growth of liquidity has been mentioned as one of the factors of the occurrence of the business cycle. Considering the fact that liquidity in the Iran economy has grown significantly during the last decade, in this research, the effect of liquidity growth on the Iranian economy was studied during the period of 1353 to 1396 by Johansen-Juselius co-integration method. The results of the research show that in the Iranian economy, variables such as Oil price fluctuations, private sector investment, and the growth of liquidity are among the main factors in the formation of business cycles in Iran's economy. Also, the results of the research indicate that in the long run, the growth of liquidity has a negative and significant effect on business cycles, but private sector investment and negative fluctuations of oil prices have a positive effect on it.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس و باتوجهبه اینکه نقدینگی در اقتصاد ایران و طی یک دهۀ اخیر رشد قابلتوجهی داشته است؛ در این تحقیق، مسئلۀ اثرگذاری رشد نقدینگی بر وقوع ادوار تجاری در اقتصاد ایران در بازۀ زمانی 1353 تا 1396 مطالعه شده و برای این کار از روش همجمعی جوهانسن ـ جوسیلیوس استفاده شده است.
همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بلندمدت، رشد حجم نقدینگی بر ادوار تجاری اثر منفی و معنیدار و سرمایهگذاری بخش خصوصی و نوسان منفی قیمت نفت تأثیر مثبت بر آن دارند.
در همین راستا و باتوجهبه اهمیت چرخههای تجاری، در این تحقیق، تأثیر رشد نقدینگی بر ادوار تجاری در اقتصاد ایران و در بازۀ زمانی 1353 تا 1396 مطالعه شده است.
نقش عوامل طرف تقاضا در توجیه ادوار تجاری بیشتر در تفکر پیروان مکتب کینز مشهود است و آنها، بهویژه با استدلال مبتنیبر توهم نیروی کار و عدم تقارن اطلاعات، معتقدند که تغییرات حجم پول قادر است نوسانات تولید را نشان دهد و همچنین طرفداران معاصر این گروه مانند منکیو (Mankiw)، کروگمن Krugman))، آکرلاف (Akerlof)، و استیلگیتز (Stiglitz) سعی در توجیه ادوار تجاری با درنظرگرفتن چسبندگیهای اسمی و حقیقی در دستمزدها و قیمتها داشتهاند.
انصارینسب و جلایی (1395) در مقالهای با عنوان «بررسی ادوار تجاری حقیقی در اقتصاد ایران با تأکید بر عوامل مؤثر بر شکاف تولید» به بررسی آثار چرخههای این عوامل در ایجاد ادوار تجاری در ایران برای دورۀ 1338-1393 پرداخته است.
همچنین وجود چرخههای تجاری در اقتصاد تمامی کشورها امری محتمل بوده و از سایر متغیرهای کلان اقتصادی تأثیر میپذیرد؛ ازاینرو، در این تحقیق، تأثیر رشد نقدینگی بر اقتصاد ایران در بازۀ زمانی 1353 تا 1396 مطالعه شده است.