چکیده:
مقدمه: بهداشت و درمان به عنوان اساس و زیربنای توسعه نظام سلامت هر جامعه است، که امروزه در اغلب کشورها به عنوان مهمترین بخش مورد توجه میباشد. از آنجایی که بخش قابل توجهی از فعالیتهای بهداشت و درمان در اجتماع و بین مردم صورت میگیرد شبکه بهداشت و درمان به عنوان یک نظام اجتماعی حساس و مهم، از جایگاه خاصی برخوردار هستند بنابراین پژوهش حاضر به بررسی نقش مولفههای مسئولیت اجتماعی بر سلامت سازمانی در شبکه بهداشت و درمان ارومیه انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و بر اساس گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان ارومیه میباشد که با استفاده از جدول مورگان 338 نفر تعیین گردید. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و مسکل (2008) و پرسشنامه مسولیتپذیری اجتماعی کارول(1991) بود. پایایی و روائی ابزارهای گردآوری با آزمون های مربوط مورد تایید قرار گرفت.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار SPSS و از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار Smart Pls2استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب همبستگی در مدل رگرسیونی برای متغیرها برابر و این بدین معنی است که سلامت سازمانی قادر استR= %56 از تغییرات مسئولیت اجتماعی را بیان کند. همچنین ضریب مسیر بین سلامت سازمانی و مسئولیت اجتماعی برابر با (ß= 0/86 ) که مورد قبول است و در نهایت در سنجش مناسب بودن و برازش ابزار مورد استفاده (Gof=0/52) حاصل گردید. نتیجهگیری:مدیران میتوانند با استفاده درست از مولفههای سلامت سازمانی موجب بروز و تقویت مسئولیت اجتماعی در بین کارکنان شوند و به تبع آن موفقیت سازمان را تضمین نمایند. در مجموع میتوان گفت که سلامت سازمانی یکی از عوامل اصلی تعیینکننده میزان مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان است.
Introduction: Health is the cornerstone of the development of the health system of every society, which today is regarded as the most important sector in most countries, since a significant portion of community health activities take place between the community and the public. As a sensitive and important social system, they have a special place. Therefore, the present study investigates the role of social responsibility components on organizational health in the Urmia Health Network. Methods: This resarch is based on the purpose of an applied research and is a descriptive survey research based on data collection and analysis. The statistical population of the study consisted of all employees of Urmia Health Network which was determined using Morgan table 338 persons. Data collection tools included Huy & Maskel Organizational Health Questionnaire (2008) and Carroll Social Responsibility Questionnaire (1991). SPSS software was used for data analysis and structural equation modeling with Smart Pls2 software was used. Results: The results showed that the correlation coefficient in the regression model for the variables is R = 0.751, which means that organizational health is able to express 56% of social responsibility changes. Also, the path coefficient between organizational health and social responsibility equals (ß = 0.86%) which is acceptable and finally obtained in assessing the appropriateness and fit of the instrument used (Gof = 0.52). Conclusion: Managers can make use of the components of organizational health to enhance and enhance social responsibility among employees and thus ensure the success of the organization. Overall, organizational health is one of the key determinants of employees' social responsibility.