چکیده:
در رویکردهای آموزشی دنیا در دوره پیش از دبستان، بازی غنیترین روش برای یادگیری کودکان است. هدف پژوهش حاضر بیان مفهوم بازی هدایت شده در فرایند یاددهیـ یادگیری کودکان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی بود. بررسی و تحلیل یافتهها نشان داد مفهوم بازی هدایت شده در حدفاصل بازی آزاد و آموزش مستقیم قرار دارد و اشاره به فرایند بازیگونهای دارد که مولفهها و لذت تجربه شده در بازی آزاد را بهطور همزمان در کنار تلاش برای فرصتهای یادگیری محتوای آموزشی و مهارتها فراهم میکند. همچنین، یافتهها انواع اشکال بازی هدایت شده و تفاوت آنها با بازی آزاد و آموزش مستقیم را بیان میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل یافتهها نشان داد مفهوم بازی هدایت شده در حدفاصل بازی آزاد و آموزش مستقیم قرار دارد و اشاره به فرایند بازیگونهای دارد که مؤلفهها و لذت تجربه شده در بازی آزاد را بهطور همزمان در کنار تلاش برای فرصتهای یادگیری محتوای آموزشی و مهارتها فراهم میکند.
جایگاه و نقش بازی در فرایند یاددهیـ یادگیری کودکان در رویکردهای آموزشی دنیا به رسمیت شناخته شده است و بر کاربرد آن تأکید میشود (بودروا۳ و همکاران، ۲۰۰۶).
با توجه به اهمیت این موضوع، در پژوهش حاضر مفهوم بازی هدایت شده در فرایند یاددهیـ یادگیری کودکان بررسی میشود.
تحقیق اخیر توصیه میکند که بازی هدایت شده (شکلی از بازی کودکمحور با حمایت بزرگسالان) ممکن است رویکردی باشد که لذت تجربه شده در بازی آزاد را بهطور همزمان در کنار تلاش برای فرصتهای یادگیری محتوای آموزشی و مهارتها فراهم آورد (وایسبرگ و همکاران، ۲۰۱۴).
نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بیان مفهوم بازی هدایت شده در فرایند یاددهیـ یادگیری کودکان بوده است.
مفهوم بازی هدایت شده در حدفاصل بازی آزاد و آموزش مستقیم قرار میگیرد و به فرایند بازیگونهای اشاره دارد که ضمن توجه به مؤلفههای بازی آزاد، بهطور همزمان فرصتهای یادگیری محتوای آموزشی و مهارتها را برای کودکان فراهم میکند.
Scaffolding children’s learning: Vygotsky and early childhood education.
In Handbook of Early Literacy Research; The Guilford Press: New York, NY, USA, 2006; pp.
The alarming disappearance of play from early childhood education.
Children's Perspectives of Play and Learning for Educational Practise.
Weisberg DS, Hirsh-Pasek K, Golinkoff RM.
How Guided Play Promotes Early Childhood Learning.
Play, Learning and the Early Childhood Curriculum.