چکیده:
در این جستار تلاش شده است که ارتباط کودک آماده برای یادگیری و اهمیت پرداختن به آمادگی رفتن به دبستان روشن گردد. در سیر تحول دیدگاهی در خصوص کودک، گروهی به تحول کودک بدون هیچگونه مداخلهای اعتقاد دارند و گروهی بر سازماندهی محیط اجتماعی اطراف کودک برای شکلدهی به یادگیری و ظرفیتهای او تاکید میکنند. همسو با این تغییر دیدگاه، چیستی آمادگی رفتن به دبستان و لزوم پرورش شایستگیهای ورود به دبستان بررسی شده است. در نهایت، دستاوردهای مهم پرداختن به آمادگی رفتن به دبستان در ایران مواردی از قبیل امکان واکاوی اثربخشی برنامهها و سیاستهای اجرا شده، دستیابی به فهم و تحلیلی از وضعیت کودکان شرکتکننده در دوره پیشدبستانی، ابزاری برای ارزشیابی کیفیت خدمات ارائه شده در موسسات، و در نهایت، بسط عدالت اجتماعی جامعه در جهت توسعه است.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش سید علی خالقینژاد دکترای مطالعات برنامه درسی ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ فایلهای مرتبط در این جستار تلاش شده است که ارتباط کودک آماده برای یادگیری و اهمیت پرداختن به آمادگی رفتن به دبستان روشن گردد.
در نهایت، دستاوردهای مهم پرداختن به آمادگی رفتن به دبستان در ایران مواردی از قبیل امکان واکاوی اثربخشی برنامهها و سیاستهای اجرا شده، دستیابی به فهم و تحلیلی از وضعیت کودکان شرکتکننده در دوره پیشدبستانی، ابزاری برای ارزشیابی کیفیت خدمات ارائه شده در مؤسسات، و در نهایت، بسط عدالت اجتماعی جامعه در جهت توسعه است.
هیئت اهداف آموزش ملی (۱۹۹۷) از سه منظر به آربد نگاه کرده است:نخست، آمادگی خود کودک برای ورود به دبستان است؛ به این معنی که کودک قادر باشد در کلاس درس و تجارب یادگیری مشارکت کند.
از این رو، از آمادگی رفتن به مدرسه بهعنوان آمادگی اجتماعات محلی و دبستان برای تربیت کودکان، وقتیکه وارد دبستان میشوند، نام برده میشود و سنجش، بر فهم و توسعه محیطی متمرکز است که در آن کودک یاد میگیرد (کارلتون و وینسلر۱۶، ۱۹۹۹).
آربد در این دیدگاه محصول تعامل بین کودک و دبستان برای توسعه مهارتهای ضروری در راستای موفقیت تحصیلی در آینده است (های، ۲۰۰۸).
در این دیدگاه، آربد میتواند در درون بافت یادگیری و در طول زمان، هنگامی که مهارتهای کودک توسعه مییابند، مورد بررسی قرار گیرد.
LaParo & Pianta,10.
Carlton & Winsler,17.
Development and psychometric properties of the Early Development Instrument (EDI): A measure of children’s school readiness.
), School readiness and the transition to kindergarten in the era of accountability (pp.
Measuring school readiness: Conceptual and practical considerations.