چکیده:
سلبریتیها از جملة منابعی هستند که رسانهها با هدف جذب مخاطب و سودآوری به آنها متوسل میشوند و آنها نیز با هدف بیشتر دیده شدن و کسب درآمد در رسانهها حاضر میگردند. پس میتوان یک ارتباط دوسویه را متصور شد که هرکدام از دو سوی این طیف درصدد دستیابی به اهدافی هستند. اما در این مواجهه، گاه مشکلات و مسائلی به وقوع میپیوندد که هزینههایی را برای دو طرف ایجاد میکند. در این مقاله، ابتدا در بخش نظری، دو نظریة دریسنس و نایار مطرح شد و در مرحلة بعد با روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر از صاحبنظران حوزه ارتباطات، رسانه و فرهنگ مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند و مهمترین مضامین مرتبط با وضعیت موجود و مطلوب تعامل رسانة ملی با سلبریتیها با استفاده از نرمافزار MAXQDA استخراج، طبقهبندی و تحلیل شد. نتایج حاصل از این تحقیق حکایت از آن داشت که با هدف بهبود و ارتقای تعامل سلبریتیها و رسانة ملی میتوان بر اساس مدل ارائهشده در این پژوهش، سیاستگذاری روشنی برای تربیت، استعدادیابی و معرفی چهرههای جوان طراحی کرد؛ نظام جدید حقوق متقابل چهرهها و رسانة ملی را به لحاظ مالکیت مادی و معنوی در عرصة فعالیتهای هنری مانند صحنه، تبلیغات محیطی و فضای مجازی تعیین و تدوین کرد؛ و به طراحی زمینهای برای معرفی، رشد و ماندگاری چهرهها و در نهایت گونهشناسی و طبقهبندی سلبریتیها برای هرگونه تعامل با آنها پرداخت.
Celebrities are one the resources that media resort to them to attract audiences and more likely they love to be seen and earn money in the media. Thus, there is a mutual relationship by which each side tries to achieve its goals. But in this interaction, there are problems and issues that create costs for both parties. In this paper, in the theoretical section, two Driessens and Nayar theories were proposed. Then, with the objective sampling method, 15 experts in communication, media and cultural fields were interviewed and the most important themes related to the present and desirable status of IRIB interaction with Celebrities were classified and analyzed by MAXQDA software. The results of this study indicate that to improve and enhance the interaction of celebrities and IRIB, based on the model presented in this study, a clear policymaking could be designed to educate and introduce young faces; And in terms of material and intellectual properties in the field of artistic activities such as stage, environmental advertising and cyberspace, define and formulate a new system of reciprocal rights for national faces and the media.
خلاصه ماشینی:
بازکاوي فرهنگ سلبريتي گري و تعامل رسانه ملي باچهره ها تاريخ دريافت : ٩٧/١١/٠٦تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٣/٢٦ عبدالکريم خيامي ١، علي اسکندري ٢ مرضيه خلقتي ٣ چکيده امروزه رسانه ها نقش بي بديلي در شکل دهي به افکار عمومي و تأثيرگذاري در حوزه هاي مختلف اعم از سياسي ، فرهنگي ، اجتماعي و فرهنگي داشته و براي تحقق اهداف خود از ابزارهاي متعددي استفاده مي نمايند.
بر اين اساس هدف اصلي اين پژوهش تهيه يک چشم اندازسياستگذارانه ازوضعيت مواجهه ارتباطي رسانۀملي باسلبريتي هاخواهد بودکه دردوگام قابل ترسيم است : گام نخست ،مرور اجمالي ادبيات نظري حوزه مطالعات سلبريتي ها؛ گام دوم ،توصيف عوامل ظهور و وضعيت موجود ومطلوب ارتباط رسانۀ ملي و سلبريتي ها از طريق مصاحبه عميق .
در حوزه پژوهش هاي داخلي نيز تحقيقات متعددي صورت گرفته است که در ادامه به برخي از آنها اشاره مي شود: دياني ،افکانه ومسعودي (١٣٩٧)،درپژوهشي که به تحقيق پيش روبسيارمرتبط است سعي کردندبه مدل منابع انساني مناسب براي ستاره هاي تلويزيوني درصداوسيماي جمهوري اسلامي ايران دست يابند.
چشم اندازنظري به فرهنگ سلبريتي نظريه پردازان درموردفرهنگ سلبريتي ودنياي ستاره هاديدگاه ها و نظريات متعددي داشته اند از جمله مي توان به نظريات اليس کشمور اشاره کرد که علت فرهنگ شهرت راجامعه مصرفي دانسته و «تلويزيون » را عامل اصلي اين فراگيري معرفي مي کند (کشمور، ١٣٩٥: ١٦)يا ريچارد دي ير که در کتابش به ستاره هابه عنوان پديده اجتماعي نگاه مي کندودرصددپاسخگويي به اين سؤالات است که چراستاره هادلالت گرهستند؟ستاره هاچه نوعي ازواقعيت اجتماعي هستند؟ چراوجوددارند؟ (٢ ١٣٩٧٩ )در ادامه در صدديم که ديدگاه هاي دو تن از انديشمندان اين حوزه که نظرياتشان تاکنون ترجمه و تبيين نشده است ، بپردازيم .