چکیده:
این تحقیق بر اساس تئوریهای اقتصادی سعی داشته تابع تقاضای شبکههای اجتماعی و ارتباطات میان فردی را کشف و نوع ارتباط میان این دو تابع را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور در این تحقیق با مطالعه پژوهشهای انجام شده در خصوص مدلسازی اقتصادی سعی شده تا محتوای آشکار و نهفته پیرامون این مضمون استخراج شود. واحد تحلیل در این مطالعه کاربران شبکههای اجتماعی ایرانی هستند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد که به صورت جلسات فردی و گروهی تکمیل شد. جامعه ی تحقیق کاربران شبکههای اجتماعی در ایران است که بر اساس جامعه ی کاربران شبکههای اجتماعی 120 نفر به عنوان نمونه تعیین و در تهران (با ویژگی های همگن) انتخاب شدند. روش تحلیل اطلاعات رگرسیون غیرخطی لگاریتمی و جستجوی غیرخطی تک بعدی در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد ارتباط در شبکههای اجتماعی نسبت به ارتباطات میان فردی حضوری نیازی لوکس محسوب شده و جامعه مورد مطالعه از شبکههای اجتماعی به عنوان جانشینی برای ارتباطات حضوری بهره میبرند. وش تحلیل اطلاعات رگرسیون غیرخطی لگاریتمی و جستجوی غیرخطی تک بعدی در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد ارتباط در شبکههای اجتماعی نسبت به ارتباطات میان فردی حضوری نیازی لوکس محسوب شده و جامعه مورد مطالعه از شبکههای اجتماعی به عنوان جانشینی برای ارتباطات حضوری بهره میبرند.
based on economic theories, has tried to explore the demand function of social networks and face-to-face communications and examine the relationship between these two functions. For this purpose, in this research, studies on economic modeling have been attempted to extract explicit and implicit content around this theme. Analysis Unit In this study, users of Iranian social networks are. A questionnaire was used to collect information that was completed in individual and group sessions. The research community of social network users in Iran is selected based on available population of 120 people and selected in Tehran (with homogeneous characteristics). Nonlinear logarithmic regression analysis and nonlinear one-dimensional search were considered. Findings show that social networking is more than just interpersonal communication in the face of necessity, and in the studied society, social networks are used as a substitute for face-to-face communication. Findings show that social networking is more than just interpersonal communication in the face of necessity, and in the studied society, social networks are used as a substitute for face-to-face communication. Findings show that social networking is more than just interpersonal communication in the face of necessity, and in the studied society, social networks are used as a substitute for face-to-face communication.
خلاصه ماشینی:
بدین سبب در این مطالعه بر اساس تئوریهای اقتصادی سعی خواهد شد تابع تقاضای شبکههای اجتماعی و ارتباطات رو در رو کشف و نوع ارتباط میان این دو تابع مورد بررسی قرار گیرد؛ تا بتوان با شناخت عمیق از گسترش این رویداد منفی در روابط میان فردی جلوگیری گردد.
وی همچنین بهمنظور تخمین تابع تقاضای خدمات اینترنتی پایه و ابداع شده در کوتاهمدت و میانمدت، یک مدل رگرسیونی را بهکار گرفته است که این روش به او اجازه تخمین تقاضا بر اساس ارتباط موجود بین متغیرهای وابسته و برخی متغیرهای توضیحی را بدون کامل بودن اطلاعات قبلی میدهد.
بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد که ارتباطات میان فردی در شبکههای اجتماعی به صورت روزافزون در حال رشد میباشد و از آنجاییکه زمان (به عنوان بودجه در ارتباطات) محدود است، لذا این افزایش استفاده جایگزین سایر روشهای ارتباطی، به خصوص روابط حضوری خواهد بود.
در خصوص تعداد نمونه نیز، به موجب این که میانگین تعداد نمونه در مطالعات پیشین 72 عضو بوده است، در این پژوهش جهت حفظ ویژگی نرمال بودن متغیر وابسته (به عنوان شرط تحلیل همبستگی) - که بر اساس یافتههای آزمون کلموگروف اسمیرونوف تمامی مقادیر سطح معنیداری بیشتر از 5% بوده که نشاندهنده نرمال بودن متغیرهای وابسته پژوهش است- برای هر گروه 30 نمونه در نظر گرفته شد که در کل 120 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.
(نمودار 1) بر اساس اطلاعات جدول و نمودار فوق تابع غیرخطی منحنی بیتفاوتی با یک ساعت زمان فراغت برای حضور در شبکههای مجازی و ارتباط میان فردی به صورت عبارت 1 استخراج گردید.