چکیده:
اینترنت تیغ دولبهای است که از یک سو موجب ترویج حقوق بشر شده است و از سوی دیگر عرصهای شده است برای نقض حقوق بشر. نقض حقوق بشر در فضای سایبر جلوههای ویژهای به خود گرفته است و لازم است برای جلوگیری از نقض و جبران آن مکانیسم مناسبی یافت شود. برای انتساب نقضهای حقوق بشر به دولت نظریات گوناگونی مطرح میشود که میتوان به نظریات اقتدار دولتی، ماهیت عمل و تعقیب فوری اشاره نمود. در فضای سایبر احتمال نقض حقوقی چون آزادی بیان، آزادی اجتماع، آزادی دسترسی به اطلاعات، حق تعیین سرنوشت، حق مالکیت، حق بر حریم خصوصی و غیره وجود دارد. سازمانهای حقوق بشری مجازی و سایتهای ثبت شکایت اینترنتی از جمله ساز و کارهای حمایت از حقوق بشر در فضای سایبر هستند که از آن به «خودگردانی اینترنتی» یاد میگردد. همچنین کشورهای بالادستی اینترنتی میتوانند در «تضمین حقوق بشر از سوی ثالث» نقش مهمی در حمایت از حقوق بشر در فضای سایبر داشته باشند.
Internet has two contrary aspects: as a mean for promoting human rights and as a mean for violation of human rights. Violations of human rights law in cyberspace have special kinds and it is necessary to find appropriate mechanisms for protection of human rights. There are some theories for attribution of human rights violations to a State like authority power, nature of act, hot pursuit, et. It's possible some individual and human freedoms be breached in cyberspace like freedom of speech, freedom of access to information, freedom of assembly, right to self-determination, right property, right to privacy, et. There are some mechanisms for protection of human rights in cyberspace like cyber international organizations and cybercrime complaint submission websites, these are called cyber self-government. Also it is possible for Root Server State to guarantee human rights in other States as a third party for protection of human rights.
خلاصه ماشینی:
Mendes, Democracy, “Human Rights and the New Information Technologies in the 21st Century-The Law and Justice of Proportionality and Consensual Alliances,” National Journal of Constitutional Law 10 (1999), 371.
“Recommendations of the Council Concerning Guidelines Governing the Protection of Privacy and Trans-Border Flows of Personal Data”, The Organization for Economic Co-Operation and Development, last accessed May 17, 2017, http://www.
براي ثبت شکايت بايد به اين سايت رجوع نمود: See: “Filing a Complaint with the IC3”, Federal Bureau of Investigation Internet Crime Complaint Center (IC3), last accessed May 17, 2017, http://www.
براي مشاهده گزارش يکي از اختلافات مطروح در UDRP نک : “Julia Fiona Roberts v Russell Boyd Case No. D2000-0210 , May 29, 2000, WIPO Arbitration and Mediation Center”, WIPO Arbitration and Mediation Center, accessed November 6, 2007, http://www.
همان طور که بيان شد نقض هاي حقوق بشري در فضاي سايبر در اعمـال ارتکـابي از سـوي دولت عليه شهروندان خود يا شهروندان کشوري ديگر معنا مييابـد کـه بـا توجـه بـه اينکـه سرويس دهي اينترنت در اکثر کشورهاي جهان به بخش خصوصي واگذار شده است انتسـاب اين اعمال به دولت مورد ترديد قرار گرفته اند.
به طور مثال کشوري که سرور ريشـه اي در آن مستقر است ميتواند با اختلال در آن بر حقوق ابناي بشر در سراسر دنيـا تـأثير گـذارد بدون آنکه دولت سرزمين قرباني، اقدام متخلفانه اي انجام داده باشد و بالعکس با قطع اينترنت از سوي کشور متبوع قرباني اين شائبه مطرح ميشود کـه ايـن اقـدام از سـرزمين بالادسـت صورت گرفته باشد!
Loeb and William Lucyshyn, Economic Aspects of Controlling Capital Investments in Cyberspace Security for Critical Infrastructure Assets, available at: http://www.