چکیده:
هدف: ناشنوایی علیرغم آسیبی که به برقراری ارتباط میگذارد، با اختلالات جسمانی دیگری مثل ضعف تعادلی و شناختی نیز مرتبط میباشد. بررسی عملکرد تعادلی و شناختی در مطالعات معدودی مورد توجه محققان بوده، اما تعیین ارتباط بین این دو عملکرد کمتر بررسی شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط عملکرد شناختی و عملکرد تعادلی در افراد ناشنوا بود.
روش ها: تعداد 39 دانشآموز ناشنوا از مدارس استثنایی شهر همدان و 40 دانشآموز شنوا در این مطالعه شرکت کردند. اطلاعات مربوط به عملکرد توجهی افراد با استفاده از نرمافزارهای فلنکر، عملکرد پیوسته و استروپ مورد ارزیابی قرار گرفت؛ همچنین تعادل این افراد با استفاده از خرده مقیاس تعادلی آزمون برونینکس ازورتسکی اندازهگیری شد. با استفاده از روش آماری من یوویتنی و ویلکاکسون و همچنین آزمون اسپیرمن نتایج در نرمافزار SPSS و با 0/05 p مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان دادند که افراد ناشنوا بهطور معنیداری دارای عملکرد تعادلی و شناختی ضعیفتری نسبت به افراد شنوا میباشند. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد که بیشترین همبستگی در نتایج آزمون فلنکر با آزمون راه رفتن پاشنه-پنجه وجود داشت (0/05>P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بیان شده در این پژوهش افراد ناشنوا برای اجرای اعمال تعادلی وابستگی بیشتری به اطلاعات بینایی دارند. همچنین با افزایش ظرفیت توجهی شاید بتوان موجب بهبود عملکردهای حرکتی در این افراد گردید.
Objectives: Deafness, in spite of the damage to the relationship, is also associated with other physical disorders such as imbalance and cognitive impairment. The study of balance and cognitive function in deaf has been considered by researchers in a few studies, but the relationship between these two functions has been less relevant. The purpose of this study was to examine the relationship between attentional function and balance performance in deaf people.
Methods: 39 deaf students from exceptional schools in Hamadan and 40 healthy students participated in this study. The Information about attentional performance of the subjects was evaluated by Flanker, continuous performance and Stroop softwares. Also, the balance was assessed using the balance subset of the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-II, a standardized test of static and dynamic balance. Data were analyzed using Maan-Withney U, Wilcoxon and Spearman test statistical methods. Results were analyzed by SPSS software with p
Results: The results showed that deaf people have significantly lower balance and cognitive function than healthy subjects. The results of correlation test showed that the highest correlation was observed in Flanker test with heel-toe walking test (P
Conclusion: Depending on the results presented in this study, deaf people have a greater dependence on visual information. It may also be possible to improve motor function by increasing the amount of attention.