چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ تربیت فرهنگی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری انجام شد. روش: روش پژوهش، آمیخته(کیفی-کمّی) بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی، 11 نفر متخصص و کلیۀ منابع و اسناد موجود دست اول و دوم در موضوع تربیت فرهنگی به ویژه از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری و در بخش کمّی، کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی به تعداد 7478 نفر(4711 زن، و 2767 مرد) بودند. نمونهگیری در بخش کمّی به روش تلفیقی(خوشهای چندمرحلهای- طبقهای نسبتی) انجام شد و حجم نمونه بر اساس حداکثر حجم در جدول کرجسی- مورگان و الزام استفاده از نمونههای بزرگ در مطالعات هنجاریابی، 576 نفر(362 زن و 214 مرد) بود. نمونهگیری در بخش کیفی نیز به روش ملاکمدار بود. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، چکلیست و در بخش کمّی، پرسشنامۀ محققساختۀ تربیت فرهنگی از منظر امام خمینی و مقام معظم رهبری بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش کیفی از کدگذاری عالیمحوری و باز و در بخش کمّی از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافتهها: اعتبار پرسشنامۀ تربیت فرهنگی با پنج مؤلفۀ علمطلبی، استقلال فکری، خودباوری ملی، عدالت فرهنگی و تفکر انتقادی و82 گویه تأیید شد. نتیجه گیری: ساخت پرسشنامۀ تربیت فرهنگی ضروری است؛ زیرا تربیت فرهنگی در شکلگیری تمدن اسلامی نقش مهمی دارد و از طریق آن میتوان تحولات فرهنگی اثربخش ایجاد کرد.
:The main purpose of this research is to construct and validation of cultural education questionnaire from the perspective of Imam Khomeini and Supreme Leader Khamenei. Method: The research method was mixed (qualitative-quantitative) method. The statistical population in the qualitative section includes 11 specialist &all available resources and documents (first hand and second hand), which have focused on the topic of cultural education, especially based on the Ideas of Imam Khomeini and Supreme Leader. The statistical population in the quantitative section includes all undergraduate students at Bu-Ali University, whose total number was 7478 persons, with a total of 4711 women and 2767 men. The sampling method was performed in a quantitative section using a multi-stage cluster-ratio stratified method. The sample size based on the maximum volume in the Krejcie-Morgan table and the requirement for using large samples in the standardization studies were 576 undergraduate students (362 women and 214 men). The sampling method in the qualitative section was criteria based method. The data collection method used in the qualitative section was checklist of the experts' point of view. Measurement tool in quantitative part was researcher-made cultural education questionnaire from Imam Khomeini's and Supreme Leader's point of view. And for analyzing data in the qualitative section used selective, central and open coding, for analyzing quantitative data were used descriptive statistics indices, and exploratory and confirmatory factor analysis. Results: Research findings conform the validity of cultural education questionnaire with following five components including: science-centeredness, intellectual autonomy, national solipsism, cultural justice and critical thinking Conclusion : The development of cultural education questionnaire is a necessity because the cultural education play important role in making Islamic civilization and through cultural education that it is in turn dependent to continuous planning we can create effective cultural transformation.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماري در بخش کيفي، ١١ نفر متخصص و کليۀ منابع و اسناد موجود دست اول و دوم در موضوع تربيت فرهنگي به ويژه از منظر امام خميني و مقام معظم رهبري و در بخش کمي، کليۀ دانشجويان کارشناسي دانشگاه بوعلي به تعداد ٧٤٧٨ نفر(٤٧١١ زن، و ٢٧٦٧ مرد) بودند.
(خامنه اي، ١٣٨٠/٠٨/١٥) تربيت فرهنگي از ديدگاه امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري، شامل عناصر و ابعاد مختلفي همچون خودباوري ملي، عدالت فرهنگي، استقلال فکري، تفکر انتقادي و علم طلبي است .
يافته هاي پژوهش جمشيدي و قربي(١٣٩٢) در انديشۀ سياسي امام خميني(ره) بيانگر اين است که جريان استکبار براي ايجاد سلطۀ فرهنگي خويش ، از راهبردهايي همچون: وابستگي فکري و فرهنگي، خودباختگي، تخريب اسوههاي ملي، مخدوش کردن هويت ملي، نفوذ در مراکز تعليم و تربيت ، استحالۀ ارزشي، استعانت از سادهانديشان، تفرقه افکني و انشقاق ميان آحاد ملت و غيره بهره ميگيرد.
نمونۀ آماري در بخش کيفي، چهار نفر از متخصصان رشته هاي علوم و معارف اسلامي، پنج نفر متخصص علوم اجتماعي و دو نفر متخصص علوم حوزوي(جدول ١) و کليۀ منابع و اسناد موجود(دست اول و دوم) در دسترس محققان هستند که به موضوع تربيت فرهنگي به ويژه از منظرحضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري پرداخته اند.
همچنين متن مصاحبه هاي نيمه ساختارمند نيز بر اساس همين روش، بررسي و در نتيجه پنج مؤلفۀ علم طلبي، استقلال فکري، تفکر انتقادي، خودباوري ملي و عدالت فرهنگي به عنوان مؤلفه هاي اصلي تربيت فرهنگي بر اساس ديدگاه امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري شناسايي شد.
"Cultural Education Factors Based on Imam Khomeini View Point".