چکیده:
زمینه و هدف: لنگرهای مسیر ترقی، عوامل الهامبخش کاری و علت وجودی یک حسِ قوی است که موجب میشود تا شغل؛ آرامشبخش، جالب و مهیج باشد. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی فرایندی لنگرهای شغلی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است. روششناسی: این پژوهش کیفی بوده که برای گردآوری دادهها از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمهساخت یافته با 15 نفر از خبرگان این اداره کل و برای تحلیل دادهها از روش مقایسة مداوم در رویکرد نظریة زمینهای استراوس و کوربین طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. بهمنظور اعتباربخشی بیشتر به نتایج این پژوهش کیفی که پس از استخراج مفاهیم و مقولات فرعی و اصلی، از روش دلفی برای انجام جرح و تعدیلهای لازم استفاده شد. یافتهها: لنگرهای شغلی کارکنان این اداره کل، دارای ابعاد؛ شایستگی فنی_کارکردی، صلاحیت مدیریتی، امنیت، خلاقیت، استقلال کاری، ایثار و ازخودگذشتگی، چالش محض و سبکزندگی است. همچنین شرایط علّی، عوامل زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدهای لنگرهای شغلی به روش نظریة داده بنیاد استخراج شدند. نتایج: در صورتیکه سازمان با تکیه بر عوامل اثرگذار طرح شده در این الگو به لنگرهای شغلی کارکنان خود توجه داشته باشد، سازمانی متمدن خواهد بود که امیدواری سازمانی و ماندگاری منابع انسانی در آن مشهود و کارکنان نیز به بالندگی فردی دست مییابد.