چکیده:
سابقه و هدف: مستعد بودن افراد به اعتیاد، زمینه را برای گرایش افراد به اعتیاد فراهم میآورد. به این معنی که برخی از افراد نسبت به دیگران برای اعتیاد آمادگی بیشتری دارند. ازاینرو باید به بررسی عوامل زمینهساز برای آمادگی به اعتیاد در افراد توجه کرد. در این راستا، پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی، تکانش گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر در ارتباط با دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان دزفول در سال تحصیلی96-1395 انجام شد. نمونه بر اساس جدول مورگان 357 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری عبارتاند از: پرسشنامه هوش هیجانی (Bar-on)، پرسشنامه تکانش گری Bart (BIS-11)، باورهــای غیرمنطقــیIBt)) و آمادگی برای اعتیاد (APS) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد بین آمادگی به اعتیاد با هوش هیجانی همبستگی منفی وجود دارد، ولی بین تکانش گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت وجود دارد (01/0 p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد هوش هیجانی {مقابله با فشار29/0B=- و درون فردی22/0B=-}، تکانش گری (63/0B=) و باورهای غیرمنطقی توان پیشبینی معنیدار آمادگی به اعتیاد (46/0=R2) را دارند.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت رابطه منفی معنی داری بین هوش هیجانی با آمادگی به اعتیاد، و رابطه مثبت معنی داری بین تکانش گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد وجود دارد.
Aim(s): The susceptibility of people to addiction provides the platform for people to become addicted. This means that some people are more prepared for addiction than others. Therefore, attention should be paid to the underlying factors for the preparation of addiction in people. In this regard, the aim of present study was to determine the correlation between emotional intelligence, impulsivity and irrational beliefs with addiction potential in male secondary school students.
Instruments & Methods: In this descriptive-correlational study, 357 male secondary school students in Dezful city in the academic year of 2016-2017 were selected using cluster random sampling. The collection tools were Bar-On Emotional Quotient Inventory, Barratt Impulsiveness Scale version 11 Questionnaire (BIS-11), Irrational Beliefs Test (IBT), and Addiction Potential Scale (APS). The data were analyzed by SPSS 21 software using Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression analysis.
Findings: There was a negative correlation between addiction potential with the emotional intelligence, but there was a positive correlation between impulsiveness and irrational beliefs with the addiction potential (p
Conclusion: Addiction potential has negative correlation with emotional intelligence and positive correlation with impulsiveness and irrational beliefs in male secondary school students.