خلاصه ماشینی:
"ورنر هافمن،تاریخنگار هنر و مغز متفکر نگرشهای مفهومی نمایشگاههای اول تا سوم «داکیومنتا»،اهداف نخستین نمایشگاه«داکیومنتا»را چنین بیان میکند:این نمایشگاه را باید نخستین کوشش گسترده،گرچه مقدماتی،برای از سر گرفتن دوباره تماسهای بینالمللی ورای مرزهای جغرافیایی دانست تا گفتگوهایی که مدتها از هم گسیخته شده بودند دوباره مانند سالهای پیش از جنگ از سر گرفته شوند.
ورنر هافمن با انتخاب مجموعهای از آثار هنری پیش از جنگ،قصد داشت که از این آثار به عنوان معیاری برای ارزیابی هنر معاصر استفاده کرده و از این رهگذر،در تلاش بود که بر نظریه خود«انتزاع به عنوان یک زبان جهانی»-چنانچه نخستینبار در کتاب خود«نقاشی قرن بیستم»منتشر شده در سال 4591 بیان کرده بود-تأکید ورزد.
به لطف همکاری موزه هنر مدرن نیویورک،که نود و هفت اثر-بیشتر اکسپرسیونیسم انتزاعی و واریانهای آن-از هنرمندان آمریکایی را به کاسل فرستاد،هنر آمریکا نیز در این نمایشگاه به (به تصویر صفحه مراجعه شود) نحوی گسترده و فراگیر به نمایش درآمد.
ورنر هافمن بار دیگر سعی در توجیه فرضیه خود درباره برتری مدرنیسم پیش از جنگ داشت و با به نمایش گذاشتن برگزیدهای از آثار هنرمندان نسل قدیمتر،نمایشگاه برای آخرین بار بررسی آثار این نسل از هنرمندان را دغدغه اصلی خود قرار داد و نقش محوری ایشان را در هنر معاصر به اثبات رسانید.
این رویکرد مخصوصا در نمایشگاه جدید به عنوان الگویی به کار گرفته شد و برای نخستین بار طراحیهای دستی هنرمندان نیز در میان آثار به نمایش درآمده دیده میشد.
سزمان گرایش هنرمندان اوایل دهه 0791 به سمت بیان هنری درونگرایانه و زاهدانه را در لفظ «اساطیر شخصی»22خلاصه کرد و سپس به آثار بزرگ مقیاس معاصر(غالبا چیدمانها) پرداخت که برای به نمایش درآوردن جهان روشنفکرانه فردی هر هنرمند طراحی شده بودند."