چکیده:
با توجه به پتانسیل بالقوه سواحل جنوبی دریای مازندران، هدف مطالعه حاضر، ارائه الگوی گردشگری به کمک سنجش مطلوبیت گردشگران برای بهبود ویژگیهای این صنعت به صورت موردی در شهر رامسر به کمک روش الگوی آزمون انتخاب و رگرسیون پیشرفته لاجیت شرطی است. به همین سبب با 640 نفر از گردشگران به عنوان نمونه در سواحل رامسر که تعداد آنان به روش مختص به نمونهگیری در آزمون انتخاب حاصل شد، در بهار و تابستان 1397 مصاحبه میدانی انجام و از اطلاعات استخراج شده، مدلهای مد نظر برآورد گردید. نتایج حاصل از برآورد رگرسیون لاجیت شرطی در مدل آزمون انتخاب نشان داد، به ترتیب ویژگیهای بهبود امکانات بهداشتی-رفاهی و امکانات خدماتی-تفریحی و چشم انداز ساحل، تاثیر مثبت بر مطلوبیت نهایی گردشگران دارند و آنان حاضرند به ازای بهبود 50 درصدی هر یک، 40 درصد نسبت به وضع کنونی بیشتر هزینه کنند. در انتها بهبود چشم انداز ساحل و دریا با 25 درصد، امکانات بهداشتی و رفاهی با 50 درصد و امکانات خدماتی و تفریحی نیز با 50 درصد بهبود نسبت به وضعیت فعلی به عنوان الگوی گردشگری مطلوب برای گردشگران و قابل دسترس برای سرمایهگذاران پیشنهاد شد.
The profits of the coastal tourism industry are such that many people would invest in it.
Considering the potential of the southern shores of the Caspian Sea, this study measured the
views of tourists to improve the factors of the coastal industry. With a random sample in the city
of Ramsar, this study used a choice experiment model and advanced econometric regressions
such as conditional Logit. The aim was to improve the utility of tourists and to suggest a
functional model for the development of Ramsar coastal tourism by creating sustainable
employment. To develop models, we conducted field interviews on Ramsar beaches in the spring
and summer of 2018. The results showed that improving the sanitation facilities and the
recreational facilities plus beach prospects had a positive impact on the ultimate utility of the
tourists. The tourists would spend forty percent more if the current situation improved by fifty
percent. To develop a desirable model for tourists, our recommendations to the investors were
to improve: a) the beach and sea landscape 25 percent; b) the health and wellness facilities 50
percent; c) the recreational facilities 50 percent.