خلاصه ماشینی:
"از یک طرف مجد الدین جیلی از شاگردان امام محمد بن یحیی بن ابی منصور نیشابوری است،که خود از شاگردان ممتاز و بنام غزالی به شمار میرود3»اما لایههای تاریخی سرشت کامل انسان از نوشتههای هرمسی وارد جهان اسلام شده و سهروردی توانست آن را با اندیشه دینی فرزانگان پیش از اسلام،یعنی حکمای فرس، فهلویین،فهلویه و حکمای خسروانی درآمیرد اما،«مقصود از آئین هرمسی،نام عمومی مکتبهای متمایل به عرفان و باطنیگری و تاویل گرائی و کیمیا و علوم غریبه،آمیخته با اندیشههای نو افلاطونی و نوفیثاغوری است که از قرن سوم میلادی در اسکندریه محل تلافی فلسفهی یونانی و مکاتب دینی و مذهبی خاورمیانه و حوزههای فرهنگی اطراف مدیترانه پاگرفت و سپس به صورتهای گوناگون در سوریه و بین النهرین و مناطقی از ایران گسترده شد."