چکیده:
هدف: بر این اساس این پژوهش به دنبال مدلسازی ابعاد و مولفههای قدرت علمی از منظر مقام معظم رهبری به عنوان راهبر و رهبر کلان نظام است. روش: برای نیل مقصود پژوهش با استفاده از استراتژی پژوهشی نظریهپردازی دادهبنیاد متن بیانات مقام معظم رهبری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در نهایت بر اساس رویکرد سیستمی نظریهپردازی دادهبنیاد الگوی مفهومی قدرت علمی بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری ارائه گردیده است. یافتهها: در انتهای مراحل نظریهپردازی دادهبنیاد، 165 کد باز، 41 مفهوم و 8 مقوله اصلی شکل گرفت که عبارتند از پیشنیاز قدرت علمی، هدف کسب قدرت علمی، شرایط ایجاد قدرت علمی، تعریف قدرت علمی، شاخص قدرت علمی، نتایج قدرت علمی، آثار قدرت علمی، جایگاه قدرت علمی و در پایان الگوی مفهومی قدرت علمی حول مقوله محوری تعریف قدرت علمی بنیاد نهاده شد. مهمترین یافته این پژوهش ارایه تعریف جدید و مبتنی بر مبانی بومی از قدرت علمی است. این الگو از آن جهت اهمیت دارد که به صورت نظاممند، نظریه قدرت علمی از منظر مقام معظم رهبری را بیان میکند و میتواند راهنمایی برای سیاستگذاریهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی عالی و دفاعی باشد.
Scientific power is a constituent in national power which attracts many attention recently in modern national power theories to that extent that some theorists consider it as the axis of other constituents. The Supreme Leader has refered to this concept repeatedly lately. But it should be taken into account that every state has its own indogenous features that fundamentally affect its nature of power. This research aims at modelling aspects and elements of I.R.Iran scientific power based on Supreme leader’s thoughts who has a leading role in national level. To achieve such a goal, we analysed his speaches through Grounded Theory research strategy and modelled the conceptual model of national scientific power according to systematic approach. Finally, during the grounded theory application, 165 free codes, 41 themes, and 8 categories emerged. All axised around the axis code of national scientific power definition. This model differs from previous researches, as it derives scientific power definition from Leader's point of view and can be used in policy making for science and education development.